NY

NY: Hyundai i30 har alt du forventer av en ny og moderne bil. (Alle foto: Øivind Skar)

En ujålete favoritt

i30 flytter ingen grenser, men dekker manges bilbehov.

BAK RATTET

BAK RATTET: Ganske standard førermiljø, men slik fungerer det best.

RYGGEKAMERA

RYGGEKAMERA: Å skjule ryggekameraet i baklukeåpneren har Hyundai rappet fra VW Golf.

BAGASJEROM

BAGASJEROM: i30 laster 378 liter bagasje, 1316 liter når setene legges ned.

AUTOMAT

AUTOMAT: Flere av modellene tilbys med automatgir. Legg merke til det elektriske håndbrekket.

KOPIERT

KOPIERT: Dette designet har mye til felles med et par av Mazdas modeller.

Hyundai i30 i tall

  • Pris fra: Ikke klart
  • L/B/H: 4,30/1,78/1,47 m
  • Bagasjerom (VDA): 378/1316 l
  • Motor: 73 – 130 hk
  • Forbruk (EU): fra 0,41 liter
  • CO2-utslipp (EU): fra 109 g/km
  • 4x4: Nei
  • Kollisjonsputer: 7 stk.
  • Garanti: 5 år
  • EuroNCAP*: Ikke testet
  • Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Hyundai er, sammen med datterselskapet Kia, nå større enn Toyota-gruppen i Europa. Forklaringen ligger i at Hyundai raskere tilpasser sine bilmodeller til europeiske behov.

Lett å like

Dette gjelder ikke minst Hyundai i30, som i ny innpakning både er større, sikrere, bedre utstyrt og mer drivstoffgjerrig enn forgjengeren.

i30er Hyundais svar på Toyota Corolla (nå Auris), en av bilhistoriens største suksesser. På grunn av Hyundais aggressive satsing vil dette bli en bil å regne med i Norges viktigste bilklasse. i30 er enkel å forholde seg til og lett å like. Svært god garantiordning har gjort Hyundai til en favoritt blant godt voksne.

Hva slags bil snakker vi om?

Fem dørs kombimodell, 4,30 meter lang og blant de større kompaktbilene med overraskende god plass i baksetet. Bygges over samme tekniske lest som Kia Cee'd, og skal også produseres som stasjonsvogn.

Hvordan er den å kjøre?

i30 kjører nå som en hvilken som helst kompaktbil, komfortabelt og forutsigbart. Dette er ikke på noen måte mindreverdig, men samtidig ikke like sporsikkert og styrepresist som Ford Focus. Men så er det heller ingen andre i denne klassen som matcher Forden.
Hva er under panseret?

i30 kommer med tre bensinmotorer (100, 120 og 130 hk) og tre dieselmotorer (90, 110 og 128 hk). De største regnes som uaktuelle i Norge. Importøren tror 60 prosent av kundene velger dieselvarianten. 110 hk diesel med automatgir kan bli ekstra interessant.

Hva gjør den spesiell?

Lite skiller i30 fra konkurrentene, men den er av ytterst få i klassen som tilbys med varme i rattet. Deilig om vinteren og koster lite ekstra. Burde vært standard i alle biler som selges i Norge.

Hyundais fem års garanti omfatter det meste. Dette gjelder også i30.

Hva er bilens svakheter?

Knapt noen. Dette er en gjennomsnittsbil for kunder med gjennomsnitts bilbehov. Siden den er helt ny, burde Hyundai kostet på seg et automatisk bremsesystem à la Volvos City Safety. Ford Focus tilbyr det.

Hvem passer den for?

Alle som søker en ujålete og praktisk kompaktbil og som ikke ønsker å flagge status gjennom bilvalget. Men Hyundais rykte og anerkjennelse øker proporsjonalt kvaliteten og interessen for koreanske biler.

Hva koster den?

Prisen er ikke klar, men dagens rimeligste i30 starter på 212.000 kroner. Uansett vil i30 bli aggressivt priset i forhold til konkurrentene.

Konkurrenter?

Alle andre kompaktbiler med VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris og Skoda Octavia som klassens bestselgere.

Når i Norge?

I slutten av mars. Stasjonsvogn etter ferien.

 

På forsiden nå