UP

UP: Småbil som bremser og stopper selv om føreren ikke gjør det. (Foto: Øivind Skar)

Kjøp bilde

Småbiler i sentrum

Toyota Yaris og VW Up flytter teknologiske grenser.

YARIS

YARIS: Første fullhybrid småbil er lun og stille å kjøre. (Foto: Øivind Skar)

Kjøp bilde
UP

UP: Gasstankene befinner seg under baksetet. (Foto: Produsenten)

Kjøp bilde
YARIS

YARIS: I praksis skal det godt gjøres å kjøre Yaris under 0,4 l/mil. (Foto: Øivind Skar)

Kjøp bilde
UP

UP: Én måler for gass og én for bensin. (Foto: Øivind Skar)

Kjøp bilde
YARIS

YARIS: Batteripakken ligger under baksetet. (Foto: Øivind Skar)

Kjøp bilde

Toyota Yaris hybrid

  • Pris fra: Kr 190.400
  • L/B/H: 3,90/1,70/1,51 m
  • Bagasjerom (VDA): 286 l
  • Motor: 100 hk
  • Forbruk (EU): 0,35 liter
  • CO2-utslipp (EU): 79 g/km
  • 0-100 km/t: 11,8 sek
  • Toppfart: 165 km/t
  • Kollisjonsputer: 7 stk.
  • Garanti: 5 år
  • EuroNCAP*: 5 stjerner

VW Up

  • Pris fra: Kr 132.300
  • L/B/H: 3,54/1,64/1,48 m
  • Bagasjerom (VDA): 251 l
  • Motor: 60 hk
  • Forbruk (EU): 0,41 l/mil
  • CO2-utslipp (EU): 96 g/km
  • 0-100 km/t: 14,4 sek
  • Toppfart: 161 km/t
  • Kollisjonsputer: 4 stk.
  • Garanti: 5 år
  • EuroNCAP*: 5 stjerner
  • Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com

Vi kan like det eller ei, men urban bilisme vil i fremtiden – av hensyn til miljø og tilgjengelig areal – bestå av langt flere små biler. Fortvil ikke! Moderne småbiler er både sikre og drivstoffgjerrige, raske nok og fremfor alt morsomme å kjøre. Og enda viktigere: Et par av dem flytter teknologiske grenser.

Facebook-knapp kommer her

Fullhybrid småbil

Yaris er ikke bare Toyotas bestselger i Europa og landets mest kjøpte småbil, men også første bensin/elektriske hybrid som kryper under grensen på 80 gram CO2 per kjørte kilometer. Det gjør at Yaris allerede klarer det ambisiøse kravet (85 gram/km) til utslipp av klimagassen CO2 som gjøres gjeldende fra 2020 i klimameldingen.

Se våre nye motorside BiliMoss her

Fordi bilen drives med bensin, slipper den knapt ut NOx og er derfor bra både for klimaet og lokalmiljøet. Det er grunnen til at staten honorerer denne bilen med svært lav engangsavgift: 14.587 kroner. Dette slår ut i prisen som starter på 190.400 kroner, trinnløst automatgir inkludert.

Går så miljøfordelene ut over kjøreytelsene? Snarere tvert om. Med fullhybrid teknologi etter samme mønster som Prius yter bensinmotoren (1,5 liter) 74 hk og elmotoren 60 hk. Maksimalt samlet effektuttak oppgis til 100 hk. Dette holder for de fleste i en 3,9 meter lang bil med vekt rundt 1100 kilo.

Nesten lydløst

Yaris er likevel mer preget av komfort enn sportslighet. Dette er bilen du glir av sted med, og fordi bilens elektronikk hyppig slår av bensinmotoren, ruller ofte farkosten så godt som lydløst – og nesten like komfortabelt som en elbil.

Bare gled deg. Hybridteknologien avliver effektivt aggressiv kjørestil og gjør deg til en snillere og mer forsiktig sjåfør. Vi har sagt det før, men gjentar det så gjerne: Om alle bilister hadde kjørt elektriske eller fullhybride biler, ville antallet ulykker med fatal utgang blitt halvert.

Stopper av seg selv

VW Up gjør også trafikken sikrere, fordi den stopper av seg selv innenfor en fart av 30 km/t om ikke føreren bremser. City nødbrems er for øvrig ikke noe nytt etter at Volvo tok teknologien i bruk for flere år siden. Det nye er at nå har VW standardisert det på merkets aller billigste modell, og på alle varianter. Til og med på den til 132.300 kroner.

Dermed følger VW ikke bare oppfordringen fra EU om aktivt å gjøre noe ekstra for trafikksikkerheten, men de tvinger alle andre bilprodusenter til å følge etter. Snart kommer sikkerhetstestorganisasjonen EuroNCAP til å gapestokkplassere biler som ikke automatbremser.

Up flytter også miljøgrenser. Ikke nødvendigvis ved at standardutgaven med 1,0 liter/60 hk bensinmotor klarer seg med 0,41 liter/mil (96 gram CO2/km), men med en gassversjon (68 hk, snart i salg) som kryper ned til 79 gram CO2/km og dermed matcher Yaris.

På salgstoppen

Up er allerede på plass i Norge og solgt i et par hundre eksemplarer kort tid etter introduksjonen. Våre danske venner har derimot gjort Up til en bestselger allerede fra dag én, med 1321 kjøpte biler i årets fire første måneder.

Up med lengde på 3,54 meter åler seg lett fram i tett bytrafikk, og har – i likhet med Yaris – komfort nok til en langtur i ny og ne. Men hvorfor kommer bilen til Norge kun med 60 hk? Selv om ti ekstra hk til 70 kanskje ikke høres mye ut, gjør det likevel en stor forskjell på en så liten bil.

Les flere nyheter om bil og motor her

Facebook-knapp kommer her

 
()

På forsiden nå