RIMELIG

RIMELIG: Priset til rundt 260.000 kroner er Dacia Duster et rimelig alternativ med dieselmotor og firehjulsdrift. (Alle foto: Øivind Skar)

Tester dette billigmerket

Antydet pris for firehjulstrekkeren Dacia er 260.000 kroner.

TESTING

TESTING: Renault-importøren tester ut Dacia Duster under norske forhold.

ORIGINALEN

ORIGINALEN: Logan (2004) var første helt nye bilmodell etter at Renault overtok styringen av Dacia.

Hvis Renaults forhandlere sier ja, blir rumenske Dacia (eid av Renault) det første nye billigbilmerket i Norge i dette århundret.

Stasjonsvognen er 4,32 meter lang  og har firehjulsdrift med 110 hk dieselmotor. Men bilen oppnådde bare tre av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Facebook-knapp kommer her

Testes i Norge

Administrerende direktør Jan Traaseth i Renault Norge bekrefter at importøren for tiden tester ut et par eksemplarer av firehjulstrekkeren Dacia Duster.

– Vi kjører en høringsrunde med våre forhandlere. De har fått prøve bilen under ulike forhold, og om mange nok av dem sier ja, så drar vi i gang, sier Traaseth.

Traaseth sier at så langt er kun Duster 4x4 interessant. Motoren på 1,5 liter bruker Renault i flere av sine modeller, og firehjulstrekket har det meste felles med Nissan Qashqai. Det betyr lave investeringer for forhandlere.

Sjekk ut flere moto-artikler her

Avgiftsgunstig

Moderne teknologi under panseret gjør Duster avgiftsgunstig, opplyser Traaseth, og legger til at en avgjørelse om import vil bli tatt i løpet av mai. Blir svaret ja, regner Traaseth med årlig å selge minst 500 biler. Dacia vil, i likhet med Renault, bli garantert i fem år.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det i klassen mellom 200.000 og 300.000 kroner tilbys få 4x4-modeller, og ingen på størrelse med Duster. Det gjør bilen spesielt interessant.

Om Dacias etter hvert ganske omfattende modellprogram, sier Jan Traaseth:

– La oss begynne med én modell, så får det utvikle seg derfra.

Selv om Dacia eies av Renault, tror Jan Traaseth at merket vil bli oppfattet som nøytralt.

44-årig historie

Dacias historie går tilbake til 1968, da selskapet lisensbygde biler for salg i Romania og dets naboland, og særlig modeller fra Renault. I 1998 tok Renault over fabrikken og startet umiddelbart å utvikle nye modeller.

Samtidig ønsket Renault å gjøre Dacia til et lavprismerke i utviklingsland. Høsten 2004 rullet første Dacia Logan ut av fabrikkanlegget som en enkel femseter sedan, priset rundt 50.0000 kroner.

Knapt noen trodde at en slik bil var mulig å selge i Vest-Europa, og den norske Renault-importøren sa den gang kontant nei. Mange skulle komme til å ta feil, og etter hvert som Renault utviklet flere Dacia-varianter, ble de stadig oftere å se i vest.

Dacias modellprogram omfatter i dag Logan sedan, Logan stasjonsvogn, kompaktbilen Sandero og SUV-en Duster (med og uten 4x4). Til høsten utvides modellprogrammet med flerbruksbilen Lodgy (fem- og sjuseter).