RIMELIG Priset til rundt 260.000 kroner er Dacia Duster et rimelig alternativ med dieselmotor og firehjulsdrift. (Alle foto: Øivind Skar)

Tester dette billigmerket

Antydet pris for firehjulstrekkeren Dacia er 260.000 kroner.
Øivind Skar
Publisert 20.05.2012 kl 12:35 Oppdatert 20.05.2012 kl 12:35

Tips en venn på e-post:

www.moss-avis.no Se alle biler



TESTING Renault-importøren tester ut Dacia Duster under norske forhold.
ORIGINALEN Logan (2004) var første helt nye bilmodell etter at Renault overtok styringen av Dacia.

Hvis Renaults forhandlere sier ja, blir rumenske Dacia (eid av Renault) det første nye billigbilmerket i Norge i dette århundret.

Stasjonsvognen er 4,32 meter lang og har firehjulsdrift med 110 hk dieselmotor. Men bilen oppnådde bare tre av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Testes i Norge

Administrerende direktør Jan Traaseth i Renault Norge bekrefter at importøren for tiden tester ut et par eksemplarer av firehjulstrekkeren Dacia Duster.

– Vi kjører en høringsrunde med våre forhandlere. De har fått prøve bilen under ulike forhold, og om mange nok av dem sier ja, så drar vi i gang, sier Traaseth.

Traaseth sier at så langt er kun Duster 4x4 interessant. Motoren på 1,5 liter bruker Renault i flere av sine modeller, og firehjulstrekket har det meste felles med Nissan Qashqai. Det betyr lave investeringer for forhandlere.

Sjekk ut flere moto-artikler her

Avgiftsgunstig

Moderne teknologi under panseret gjør Duster avgiftsgunstig, opplyser Traaseth, og legger til at en avgjørelse om import vil bli tatt i løpet av mai. Blir svaret ja, regner Traaseth med årlig å selge minst 500 biler. Dacia vil, i likhet med Renault, bli garantert i fem år.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det i klassen mellom 200.000 og 300.000 kroner tilbys få 4x4-modeller, og ingen på størrelse med Duster. Det gjør bilen spesielt interessant.

Om Dacias etter hvert ganske omfattende modellprogram, sier Jan Traaseth:

– La oss begynne med én modell, så får det utvikle seg derfra.

Selv om Dacia eies av Renault, tror Jan Traaseth at merket vil bli oppfattet som nøytralt.

44-årig historie

Dacias historie går tilbake til 1968, da selskapet lisensbygde biler for salg i Romania og dets naboland, og særlig modeller fra Renault. I 1998 tok Renault over fabrikken og startet umiddelbart å utvikle nye modeller.

Samtidig ønsket Renault å gjøre Dacia til et lavprismerke i utviklingsland. Høsten 2004 rullet første Dacia Logan ut av fabrikkanlegget som en enkel femseter sedan, priset rundt 50.0000 kroner.

Knapt noen trodde at en slik bil var mulig å selge i Vest-Europa, og den norske Renault-importøren sa den gang kontant nei. Mange skulle komme til å ta feil, og etter hvert som Renault utviklet flere Dacia-varianter, ble de stadig oftere å se i vest.

Dacias modellprogram omfatter i dag Logan sedan, Logan stasjonsvogn, kompaktbilen Sandero og SUV-en Duster (med og uten 4x4). Til høsten utvides modellprogrammet med flerbruksbilen Lodgy (fem- og sjuseter).

På forsiden nå


Se alle flausene fra sportssendingene

...
Det er ikke alt som går på første forsøk. Det er våre sportssendinger et tydelig bevis på. Trykk på hovedbildet for å se årets tabber.

...

Eiendomskonsern kjøpte sykehuset

NG Development har kjøpt sykehuset i Fredrikstad.

Julehandel i Gågata

...
Dette er siste episode i vår turserie før jul, og denne gangen starter vi øverst i Gågata og går til julegrana ved kirken og tilbake. En litt humoristisk vri på det hele, og vi minner om fjellvettreglene - som også er overførbare til julehandelen.

...

Fortsatt distriktets neste største arbeidsplass

Fortsatt stor aktivitet på Rygge flyplass

Selv om den militære delen av Rygge flyplass er besluttet nedlagt, er aktiviteten fortsatt stor.