FLOTT DEBUT

FLOTT DEBUT: FLOTT DEBUT Byens nyeste kor, Moss Ensemble Consensus (Mosseensemblet), imponerte da de debuterte under Margrethe Ek-Stenmos ledelse i Moss kirke mandag. (Foto Terje Holm)

Terningkast 5

En meget lovende debut for Moss Ensemble Consensus

Vi fikk alt vi ønsket oss – og enda litt til, en nesten fullsatt kirke en vakker maikveld – da vi møtte en nykommer av et kor i vårt distrikt i Mos kirke mandag kveld.

Moss Ensemble Consensus

Konsert Moss kirke 9. mai
Klaver: Ellen Marie Carlsen
Dirigent Margrete Ek-Stemo

Moss Ensemble Consensus lyktes med å synge i ulike besetninger: damekor, mannskor, kvartetter og soli med kor.

Hvor var koret? De satt i benkene. Derfra beveget de seg fram i kirkens kor. Først i god folkemusikktradisjon. Damekor fulgte opp med en Pols – vanskelig, men poengtert.
Dirigent Ek-Stenmo hadde kontroll også over de skjeve rytmene. Konserten var i gang med stor iver og glød. Det var en fryd å se og høre.

Del på Facebook

Humøret smittet over på den sammensatte forsamlingen av barn, ungdom og noen godt voksne, kommet for å oppleve dette nye, lovende koret fra Moss og omegn:
Tretten kvinner og tolv menn (eller omvendt) – de fleste åpenbart med atskillig sangerfaring og musikalsk skolering. Til sammen ga de fremfor alt en stor, fyldig og nyansert blandetkor-klang.

Griegs «Sangerhilsen» kom fra herrene som også akkompagnerte unge Emil Næshagen i Mozarts «O Isis und Osiris». Dette unge basstalentet fra Råde fikk velfortjent trampeklapp. Herrene sang også gripende «Amazing grace» (alle vers!) med soli i et godt arrangement.

Dirigent Ek-Stenmo slapp tidvis koret løs og var dessuten medsyngende på Pergolesi: «Stabat Mater». Tiltalende var en delvis temmelig upolert korklang med individuelle uttrykk som viste kreativitet.
«Når trollmor har lagt sine el’ve små troll! iblandet kvartett er sjelden kost, men god og med karakter. Mannskvartett sang «Der König» upolert, men djervt.

Fremfor alt handlet kveldens konsert om et kammerkor som satte seg i respekt, både med Negro Spirituals og kjent populærmusikk som «Both sides now». At dirigent Ek-Stenmo tok forsamlingen med på «Byssan lull» (av E. Taube), var ingen ulempe.

Vakkert samarbeidende, spilte pianist Ellen Marie Carlsen. Musikantisk som vanlig, med blant annet vakre improvisasjoner (!) som i Händel: «Laschia che pianga! og ikke å forglemme «Introitus» fra Dobovosz’ «Messe»

Og nettopp «Kyrie» og «Agnus Dei» derfra ble konsertens musikalske høydepunkt. Dette Kyrie-ropet tok koret oss med i, og vi trodde på det. Også Miserere (miskunne deg) fra Agnus Dei (Guds Lam) var betakende. Korgrupper i veksel, i denne delvis amerikansk- og jazz/spiritual-inspirerte musikken, satte koret på en prøve som det besto med glans.

Alt under kyndig ledelse og signert kordirigent Margrete Ek-Stenmo.

Maken til god kommunikasjon og begeistring har jeg sjelden opplevd.

 

På forsiden nå