Mette Minde er tilbake i slag

Bokanmeldelse: "Pumasommer" av Merete Junker. Krim, 361 sider. Gyldendal forlag.

Bokomslag "Pumasommer"

Merete Junker er nå ute med sin tredje bok om NRK-journalisten Mette Minde. Etter en god debut, ble jeg noe skuffet over oppfølgeren, men med «Pumasommer» leverer Junker overraskende bra og uten tvil den beste til nå.

Facebook-knapp kommer her

Man har blitt godt kjent med Mette Minde og en del av persongalleriet til nå. I «Pumasommer» står advokat Torkel Vaa i sentrum. De siste ukene har han mottatt mystiske brev i posten, de inneholder ikke annet enn noe som ligner potettrykk av en puma. Noen ønsker å skremme ham og han blir tidlig spilt et grotesk pek – et pek som blir forklarende utover i boken.

«Felis» er mannen bak pumatrykkene og peket. Han sitter i en «lånt» leilighet i Porsgrunn og har rettet kikkerten mot vinduene til Torkel Vaa i hans bolig på den andre siden av elva. «Felis» legger merke til det meste og de fleste som sirkulerer rund Vaa og dermed lever flere mennesker i Porsgrunn i livsfare, uten at de selv vet det. Så skjer det første drapet, og spillet er i gang.

Merete Junker har bygd opp en bok hvor man som leser blir dratt inn i handlingen på en sjelden solid måte. Man snakker om «pageturnere», men «Pumasommer» er liksom mer enn det. Det gjør vondt å legge den fra seg. Oppbygningen av boken er storveis og selv om man en stund før siste side vet hvem morderen er, blir man tvunget til og nilese helt til siste punktum er satt.

Jeg var som sagt skeptisk etter forrige utgivelse, det er jeg ikke lenger. Merete Junker er på vei til å bli én av våre aller beste kvinnelige krimforfattere. Og så er det befriende at Mette Minde nå har kommet inn på politihøyskolen...

Facebook-knapp kommer her

På forsiden nå