SEERMAGNET

SEERMAGNET : Den første sesongen av «Hver gang vi møtes» ble en seersuksess for TV2. Serien ble spilt inn på Hvaler i fjor sommer og vist på TV i vinter. Neste sesong skal spilles inn på Kjærnes Gård i Våler kommune. (Pressefoto)

– Moss kan få lite igjen for millionsatsingen på «Hver gang vi møtes»

PR-eksperter advarer mot å tro at «Hver gang vi møtes» skal utføre mirakler for omdømmebyggingen i mosseregionen.

Slik Moss Avis tidligere har skrevet blar Moss kommune opp én million kroner for å sikre at neste sesong av TV2s populære serie «Hver gang vi møtes» spilles inn på Kjærnes gård i Våler.

Facebook-knapp kommer her

Millionbevilgningen har møtt motstand, men flertallet av politikerne mener at det er godt anvendte penger, noe som begrunnes med at serien vil gi fantastisk reklame for mosseregionen i beste sendetid.

Opptatt av kjendisene

PR-strateg Bjørn B. Jakobsen i Republik Communication er enig i at Moss nå får en god sjanse til å profilere seg. Han advarer samtidig mot å tro at de positive ringvirkningene vil komme helt av seg selv.

– TV-eksponeringen i seg selv gir lite, utover øyeblikkets begeistring. Gården hvor kjendisene skal bo vil nok oppleve økt pågang, men for mosseregionen kan PR-effekten bli marginal, sier Jakobsen.

Han trekker paralleller til et annet populært TV-program, «Allsang på grensen». Han mener Halden kommune får lite igjen for de millionene de spytter inn hvert år.

– Det er mange som drar til Halden på innspillingsdagene, men utover det har det ikke ført til økt turisme eller satt Halden på kartet i større grad enn tidligere. Så lenge det ikke er destinasjonen som er hovedfokus i serien, så er PR-effekten liten. Slik er det også med «Hver gang vi møtes». Det er kjendisene folk først og fremst er opptatt av, sier han.

Anne-Britt Gran, professor ved Institutt for kommunikasjon på BI, er enig med Jakobsen. Hun mener det er helt avgjørende at Moss kommune har en god plan for hva som skal gjøres etter at siste episode er vist på TV.

– Det er klart at dette kan være en kickstart for omdømmebygging i mosseregionen. Men man må bruke TV-eksponeringen for det den er verdt. På mange måter blir det som å profilere en bedrift. Folks hukommelse er kort, sier Gran.

Aremark angrer

I Aremark kommune har man smertelig fått erfare viktigheten av å ha en markedsføringsplan. I 2008 ble TV2-serien «Farmen» spilt inn på den idylliske gården Bøensætra i den lille grensekommunen.

I likhet med Moss kommune gikk Aremark inn med én million kroner for å sikre seg TV-innspillingen, men ifølge ordfører Geir Aarbu har de fått lite igjen for pengene.

– Det er vår egen skyld. Vi fikk en kortsiktig gevinst, men brukte ikke nok penger på markedsføringen i etterkant. Vi burde vært mye mer offensive, for eksempel ved å legge flere arrangementer til Bøensætra. Det eneste som ble gjort var litt kaffe og vaffelsalg, sier, Aarbu.

Fjorårets sesong av «Hver gang vi møtes» ble spilt inn på Hvaler.

– «Hver gang vi møtes» har ført til stor pågang hos Hvaler gjestgiveri, men det er for tidlig å si hva det vil bety for kommunen. Vi har tidligere fått unik reklame gjennom TV-serien «Hvaler» og etableringen av den nye nasjonalparken. Det vi har lært er at man må smi mens jernet er varmt, sier Hvaler-ordfører Eivind Norman Borge.