TERNINGKAST 4 – En uprovoserende interiørestetisk opplevelse krydret med inspirerte øyeblikk, mener vår anmelder om «Utstilling kollektiv» på GHG. (Foto Jappe Eriksson)

Smakfull kunstnermiks

Fem kunstnerne med til dels svært forskjellig uttrykksform er satt inn Galleri Henrik Gerners virkningsfulle lokaler.
Arnt Fredheim
Publisert 23.08.2011 kl 10:26 Oppdatert 23.08.2011 kl 10:34

Tips en venn på e-post:


Utstilling Kollektiv

Galleri Henrik Gerner
Morten Halvorsen
Jan Olav Forberg
Thomas Nesland Olsen
Bertil Hansson
Yang Zhu

20. august-11. september 2011


Utstillingen rommer både ren abstraksjon (Bertil Hansson), gammelmesterlig hyperrealisme (Zang Zhu), følsom naturrealisme (Morten Halvorsen) og popkunst (Jan Olav Forberg og Thomas Nesland Olsen).

Del på Facebook

Utstillingen blir derfor også en tidsreise, det vil si en reise i stilarters aktualitet, der nykommeren Zhu fremstår som den alderdommelige Nerdrum-eleven med attitude og Morten Halvorsens Harr-ismer får en til å tenke på om han ikke har gått den gamle mesteren i nord skikkelig i næringen i noe man drev med for lenge, lenge siden.

Den unge generasjonen er representert ved den klassisk skolerte skater’n Thomas Nesland Olsen, der han med sine naivistiske strektegninger, fragmenterte ready-madeslignende elementer fra vår travle virkelighet (knuste ølflasker, plastsoldater fra 70-tallet, mummifigurer og inskripsjoner som «Pop rocks») kombinert med hyperrealistiske detaljer maler seg til et samtidsuttrykk som vi umiddelbart liker i selskap av gammelmesterlig perfeksjon av typen Zhu kan gi oss.

Men la meg komme tilbake til de to førstnevnte kunstnerne:
Zhu lager bilder i en ateliertradisjon som ikke levner noe til tilfeldighetene rent håndverksmessig.

Disse bildene kommer ikke til å flasse av de første 40 årene, I garantee you! Derfor er det gjennom en overpreparert blank hinne av lasur kvinnefigurene i skyformasjoner må iakttas, noe som bidrar (intendert eller ikke intendert) til en avstand til de hyperrealistiske drømmemotivene som faktisk virker abstrakt av nettopp samme årsak.

Et nærmere syn på Halvorsens landskaper røper en motsatt virkelighet, der det som nettopp skiller ham fra Harrs kalde pensler er den rustikke og mangefasetterte overflatebehandlingen, der fjellene nærmest står ut av lerretet.

Forberg opererer også i grensefeltet mellom pop art og realisme, med gjenkjennbare elementer direkte kopiert fra film og reklame (for eksempel prinsessen i «Tre nøtter til Askepott») satt inn i fragmenterte og samtidig selvrefererende sammenhenger.

Den som kanskje sliter mest i denne sammenhengen er abstrakt-kunstneren Bertil Hansson med sine surrealistiske formasjoner, selv om utstillingen som helhet fremstår som en uprovoserende interiørestetisk opplevelse krydret med inspirerte øyeblikk.

På forsiden nå


...

ST1 kjøper Shell

Oljegiganten Shell selger sine 420 norske bensinstasjoner.

...

Et bursdagsønske: Full sal på Parkteatret

Når kordirigent Margrethe Ek fyller 50 år i mars er hele byen invitert til festaften.

lastebil i fart

Jobber konkret med nytt Rygge-tilbud

– Dette har vi tro på, sier Hans Bjørn Paulsrud som påpeker at frakten vil foregå på landeveien.

...

Nå økes tollsatsene

Fra første januar må man betale mer for forenklet fortolling.