Annonse

Søk

Hvor vil du søke?

+ Innhold A-Å

Nå skal det kuttes med 30 millioner i Moss Kommune

Nå skal det kuttes med 30 millioner

Må spares –Det er ikke mer å hente på å bruke ostehøvelen. Nå må det sterkere lut til, sier kommunalsjef Bjørn Olavesen, om reduksjon i driften av kommunen. foto terje holm (Foto: Terje Holm)
Bestill bildet Kjøp bilde


  • Del på nettet
  • Tips en venn via epost
  • Skriv ut

Tips oss »

–Vi er i gang med fase to i dette prosjektet og jobber med kutt på 30 millioner for neste år. Derfor haster det med å komme i mål, sier kommunalsjef Bjørn Olavesen.

I fjor arbeidet omstillingsprosjektet med reduksjon av driften i Moss kommune med ett hundre årsverk. Her kom man ikke helt i mål. Men ca. 60 hoder ble fjernet.

Ti årsverk

I tillegg ble det foretatt andre nedskjæringer som summerte seg opp til ca. ti årsverk. Det var status foran behandlingen av det nye budsjettet i bystyret i desember.

De tillitsvalgte i kommunen har vært kritiske til deler av denne prosessen. Men har deltatt fordi det har vært et politiske løfte fra det styrende flertallet at ingen skal miste jobben.

Men nå er kommunen over i neste etappe i omstillingsprosjektet. Der sitter det nå folkevalgte og ledere i administrasjonen og vurderer hvordan man skal kutte ytterligere 30 millioner i 2011.

Store kutt

– I forhold til at politikerne sa nei til en ytterligere økning av eiendomsskatten, så mangler vi ca. 25 millioner på budsjettet neste år, forklarer kommunalsjef Bjørn Olavesen. I tillegg kommer underdekningen på andre områder som summerer seg opp til ca. fem millioner, slik at vi må foreta nedskjæringer i driften av kommunen på ca. 30 millioner kroner, sier han.

– Men så store kutt kan jo bety nedleggelse av hele tjenester i kommunen?

– Det er ingen tvil om at vi står overfor en kjempeutfordring, forklarer Bjørn Olavesen. Derfor kan det bli vanskelig å komme utenom slike problemstillinger som du her kommer med.

Hele tjenester

– Moss kommune har jo nå redusert med et stort antall årsverk. I tillegg har vi brukt ostehøvelen flittig i mange år og kuttet litt over hele fjøla. Nå må mer strukturelle endringer vurderes.

– Hvor mye er dette nå konkretisert?

– Hittil har dette vært høyttenkning i prosjektgruppen. Det foreligger ingen håndfaste tiltak så langt. Men i tiden fremover må dette bli konkret. For vi har ingen tid å miste i dette arbeidet. Tvert imot, det haster, understreker han.

Høyres gruppeleder Tage Pettersen bekrefter at arbeidet så langt hatt et preg av tenkeloft. Men han poengterer at tiltak må på bordet og det raskt.

Publisert lørdag 13. mars 2010 kl. 00:00.
Sist oppdatert lørdag 13. mars 2010 kl. 12:04.

Annonse

Kommentarer (8)

Greit oppslag, men
Oppslaget viser på en god måte hvordan regjeringas politikk for å underfinansiere kommunene må løses, i steden for å styrke skolen, helse, omsorg osv, må det kuttes. Men det blir litt underlig at når den eneste politiker som avisa ber om å uttale seg er Høyres gruppeleder Tage Pettersen! Denne måten å spare på er flertallet forslag (AP, SV, uavhenig og Rødt). Høyre ønsket primært å få balanse i regnskapet ved en omfattende konkuranseutsetting og privaitsering av de kommunale virksomhetene, å gjøre dem om tilbetalingstjenester. Vedtaket om å få balanse ved effektivisering av de kommunale tjenestene, var i flg Tage Pettersen da det ble fremma, så upresist at han faktisk vurderte å fremme en lovlighetskontroll av budsjettet. Men Tage Pettersen er ofte lett å gripe til for Moss Avis, og avisa har muligens lett for å glemme at de ikke lengre et et partiorgan for Høyre, men ønsker å framstå som partipolitisk uavhengig.

Varsle upassende kommentar

Erik Tveiten
Er du kommunist ? En som digger Lenin og Stalin, ser opp til Cuba og hva deres tidligere og nåværende ledere står for ? Digger du Venezuelas leder Chavez også kanskje ? Er du for å stenge landet som de gjør i Nord Korea ? Skal vi også skyte de som ikke er enig i det Rødt og SV sier ? De er jo fiender av FOLKET. Hadde rødt bestemt så hadde valget ikke vært hvilken kurs Norge skal ha i fremtiden men hvem som skal lede " folkets parti " partiet rødt, eller hva mener du ? Tipper du er for presse sensur ? Rødt skal velge hva vi vanlige folk skal vite kanskje ? Skrives det noe paritet Rødt ikke liker så "forsvinner" redaktøren ? Flykter redaktøren så blir famile og slekt fengslet, det er kanskje virkemidler som vil fungere da kanskje ? Men alt dette gjøres selvfølgelig i den hensikt å " beskytte folket " Folket kan jo ikke tenke selv så vi partiet rødt må tenke og bestemme for de ? La oss alle stemme rødt ved neste valg !!!

Varsle upassende kommentar

Hva mener egentlig folk flest?
Dette vil ikke påvirke valget noe særlig. Hvordan borgerne og innbyggerne i Moss oppfatter sin kommune en uke før valget vil prege valget veldig mye. kryss kryss jeg setter et kryss i taket. Det er avgjørende spør du meg (synet vi har en uke før valget). Hva slags kommune vi har en uke før valget TUFTA på disse 30 mil som blir kutta vet jeg ikke mye om. "Brukermedvirkning" (populisme?) gir et mer forutsigbart valg (noen hevder Vingle Petter fra Fjordland er en stabil forutsigbar størrelse). Dukker det opp en forening, som tar på seg oppdraget ved at de sier de representerer både den ene og den andre uten at man gjør det, og har egentlig folk flest mot seg, da igjen kan valget bli en "uforutsigbar thriller". Jo større kommunen er jo mer forutsigbar blir den, så Oslo, Trondheim og Bergen er mindre disponert for ad hoc bygde og bylister, og dersom "de fire" Moss, rygge, våler og råde slår seg sammen blir vi "oslofisert" og fremmedgjort mer enn vi er inntil nå uten at det er negativt, siden de i våler og råde ikke alltid er enige med mannen i artikkelen

Varsle upassende kommentar

Movar
Rart å se Moss kommune skal redusere med 30 millioner, mens Movar skal øke med 30 millioner. Mossepolitikere er lure dem. Ta fra de fattige og gi til de rike.

Varsle upassende kommentar

Hei tidligere AP velger
Det var fantastisk givende å lese ditt innlegg som skal forsøke å trykke Eirik Tveiten litt ned. Har du noe som helst vettugt å komme med neste gang, hadde det vært fint. Jeg gremmes av å bo i samme by som sånne som deg, men stå på... for guds skyld stå på mvh Anders...

Varsle upassende kommentar

Til tidligere AP velger
Mange spørsmål men nei, jeg regner meg ikke som kommunist, mer som revolusjonær sosialist ev. Marxist. Jeg digger ikke Lenin og Stalin, men har stor sympati for Cubas forsøk på å bygge landet uten diktat fra USA. Det betyr ikke at jeg går god for alt som skjer i Cuba. Likeledes har jeg sympati for Venezuelas Huga Chavez. Jeg mener at utenrikspoltisk er det som skjer i Latin-Amerika noe av det mest spennende som skjer i forhold til å bygge opp en økonomi/politikk uavhenig av markedsliberalismen. Jeg har derimot liten sympati for det som skjer i Nord-Korea. jeg er for menneskerettighetene og vil absolutt ikke skyte folk som er uenig med det Rødt og SV. (Hvor har du slike uhyrlige påstander fra?) Jeg er selvsagt for demokrati og vil ikke forby partier som er uenig med meg. Er altså mot pressesensur (synes de begrensinger som er i dag er greie nok), og vil forsvare din rett til å skrive anonymt, selv om endel av det du skriver er nokså grovt. Du må gjerne stemme Rødt ved neste valg, men dersom du tenker å stemme på oss fordi du tror vi står for det du påstår, tror jeg nok ikke Rødt er partiet for deg. Men dette er jo en total avsporing av hva selve oppslaget i avisa handler om, så dersom vi skal fortsette bør det kankje gjøres et annet sted.

Varsle upassende kommentar

Glemte en del
Må vel legge på rundt 50 mill til for å dekke inn ekstrakostnadene for eldresenteret i Skoggata. Styringsflertallet skyver administrasjonen foran seg og tar ikke tak i dette ved å rullere økonomiplanen.

Varsle upassende kommentar

Ta deg sammen Eirik!
Jeg må nesten svare på kommentaren til Eirik. Ser du oppslag i Moss Avis i forhold til partienes størrelse så er det vel nettopp Eirik Tveiten som er mest i avisens spalter. Moss Avis - partiorgan for hvem? Jeg synes du bør være redelig før du gjør et stort nummer ut av at jeg fikk lov til å kommentere denne saken på trykk. Så må du ikke glemme et faktum til; jeg sitter faktisk i dette omstillingsutvalget i motsetning til deg. Da er det vel ikke så merkelig at jeg blir spurt om en kommentar og ikke du? Så er det helt riktig at jeg mente (og mener) at det ikke var redelig å si verbalt at dere ikke ville øke eiendomsskatten uten at dere la inn de 10-talls millionene dette kostet i budsjettet (som vi andre gjorde). Dere lovet noe der ber andre holde for dere. Men når jeg får en mulighet til å være med på å ta del i arbeidet så sier selvsagt ikke jeg som ansvarlig politiker nei. Bare det å få tilgang til informasjon som ellers ville bli holdt hemmelig er grunn god nok til å være med i dette prosjektet.

Varsle upassende kommentar

Kommentering tilgjengelig mellom kl. 08:00 og kl. 21:30

Snarveier

Reiseportalen Reis fra Rygge

Besøk vår reiseportal!

quiz Ta en lokal quiz!

Test deg selv her.

Skattesøk Skattesøk!

Søk i skattelistene her.

moss avis tv Se lokale videoer

Se videoer fra ma.tv her.

Her går fisketyven amok

Høstens hotteste frisyre

Treningstips: Stram deg opp til høsten

Se flere videoer

Søk i skattelistene
for 2008

Nyheter på tv/radio

P3: 23:00 Dagsnytt
P2: 23:00 Dagsnytt
P1: 23:00 Dagsnytt
Al Jazeera Int.: 23:00 News
TV2 Nyhetskanalen: 23:00 Nyhetene

» Gå til TV Guiden

Annonse