SVÆRT SINT. Administrerende direktør Pål F. Tandberg ved Moss lufthavn Rygge er sint, svært sint, akkurat nå. Han mener Avinors håndtering av ferieplanen er så dårlig håndverk at «man nesten ikke kan tro at det er mulig».

Rasende på Avinor

I dag kommer Rygge-direktør Pål F. Tandberg til å forlange klart svar fra Avinor og Samferdselsdepartementet på hvordan det er mulig å stenge en hel flyplass på grunn av mannskapsmangel – midt i feriesesongen.
Marianne Holøien
Publisert 10.07.2012 kl 10:19 Oppdatert 10.07.2012 kl 20:38

Tips en venn på e-post:



- Det er disse ukene vi er inne i nå hvor alle flyene er fulle. Det er høysesong og dette har de visst lenge, tordner administrerende direktør Pål F. Tandberg.

Les også: Stod bom fast på ferie

Svært sint

Han legger ikke skjul på at han er svært sint over det som skjedde med flyplassene på Rygge og Torp i går:

På grunn av mannskapsmangel i Avinor, ble Moss lufthavn Rygge regelrett stengt. Rundt 600 passasjerer ble stående på Rygge, mens omtrent like mange måtte være igjen i de tre nevnte byene fordi flyene deres aldri kom. Torp ble rammet av den samme mannskapsmangelen. Begge de to flyplassene er private, og dermed ikke blant Avinors egne.

– Det er klart jeg er forbannet på vegne av alle passasjerene dette rammet. At dette skjer fordi Avinor ikke har klart å sette opp en ferieplan, er svært uheldig. At det går så mye utover to private flyplasser, er også svært uheldig. Her må det være bakenforliggende årsaker vi ikke kjenner til, sier Tandberg.

Ikke fått tak i Avinor-ledelsen

Tandberg vil bruke krefter i dag på å få Avinor-ledelsen og Samferdselsdepartementet i tale.

– Vi vil forsikre oss om at det blir tatt grep, slik at ikke dette skjer igjen.

– Vil det si at dere ikke har klart å få kontakt med Avinors ledelse frem til nå?

– Vi er i prosess, men det har vært vanskelig å få kontakt. Det skjedde jo såpass sent i går kveld. Vi jobber med saken nå – det er mange som må på banen her, sier Tandberg.

– Kan ikke tro det er mulig

– Du mener at det må være bakenforliggende årsaker her?

– Hvis man ikke klarer å sette opp en ferieplan, er det svært dårlig håndverk. Det er så dårlig håndverk at man nesten ikke kan tro at det er mulig. Men hvorvidt det handler om en aksjon eller noe annet, kan man jo bare spekulere i, sier Tandberg.

Han synes også det er spesielt at de private flyplassene Rygge og Torp ble rammet ekstra hardt.

– Det er selvfølgelig beklagelig at det ble noen småforsinkelser på Gardermoen, men det å stenge en flyplass – stenge luftrommet slik at folk ikke kommer seg hjem, det er det samme som å stanse en flyplass.

Vil ha svar fra departementet

Når han måtte få tak i Samferdselsdepartementet, vil han stille spørsmål om hva de vil foreta seg overfor Avinor.

– Det er jo de som har gitt Avinor denne samfunnsoppgaven, og vi vil forklare den dramatiske konsekvensen for Rygge og høre hvordan de vil påvirke Avinor til å få løst dette her. Det er jo tross alt de som er generalforsamlingen her, sier Tandberg.

Før han legger til:

– Vi har jo stort sett hatt problemer siden vi åpnet med passasjertak og åpningstider, så vi begynner jo å bli vant til at det skjer ting som rammer oss hardere enn andre.

Her kan du lese hva Avinor sier om saken