Erna Solberg: – Jeg lar meg ikke presse av Ryanair

Av

Trusler fra Ryanair om å forlate Rygge dersom regjeringen innfører en passasjeravgift på 80 kroner, gjør ikke inntrykk på statsminister Erna Solberg.

VIKER IKKE: Statsminister Erna Solberg.

VIKER IKKE: Statsminister Erna Solberg. (Foto: )

DEL

– Jeg lar meg ikke presse av Ryanair. Dersom Ryanair forlater Rygge, er det av andre grunner enn en avgift på 80 kroner, sa statsministeren på Østfoldkonferansen i Sarpsborg onsdag ettermiddag.

Erna Solberg viste til at priser på flybilletter er blitt veldig lave og at transporten til og fra flyplassen koster mer enn selve flybilletten.

Forurenser må betale

Hun viste også til at flytrafikk forurenser og at avgiften som nå innføres er i tråd med prinsippet om at forurenser skal betale.

Passasjeravgiften er nå ute på høring, og skal etter planen innføres i april.

Står om 1000 arbeidsplasser

På Moss lufthavn Rygge mener man at avgiften vil bety nedleggelse av flyplassen, og med det også 1000 arbeidsplasser.

Statsminister Erna Solberg gir imidlertid lite håp til dem som håper at flyseteavgiften forsvinner slik som bæreposeavgiften i sin forsvant.

– Hun har neppe forstått hva dette går ut på. Hun forstår tydeligvis ikke forretningsmodellen som har skapt 1000 arbeidsplasser i og ved flyplassen på Rygge, sier Pål F. Tandberg, adm.dir. på Rygge Sivile Lufthavn.

Ifølge sistnevnte er høringsfristen den 21. februar siste frist for å gjøre om vedtaket i budsjettforliket i fjor høst.

Solberg sier i samtale med Moss Avis at det vil koste å gjøre landet grønnere, og dersom en avgift av denne typen innføres og effekten blir færre flyreiser så er effekten oppnådd.

– Vi har så mye teknologi tilgjengelig at mye fremtidig næringsvirksomhet ikke lenger vil kreve flyreiser, men kan løses med videokonferanser. Der vil mange spare mye, ikke minst tid, sier hun.

– Ikke glem at dette ikke er et forslag fra oss i regjeringen, men jeg er solidarisk med forliket i stortingsflertallet, sier statsminister Solberg.

Og; ikke glem at utslippene må ned.

Miljøgevinsten?

Pål F. Tandberg fikk sammen med tillitsvalgte på flyplassen onsdag også besøk av Helge Pedersen. Ap- veteranen kom med ramsalt kritikk av avgiften som hun sammenlikner med den latterliggjorte plastposeavgiften.

– Det er helt feil å gjøre dette, sier Pedersen, som minner om at regjeringen utmerket godt kan dra nytte av angrefristen og reversere vedtaket.

Pedersen undrer hvor miljøgevinsten er og påpeker at pengene representerer en fiskal inntekt.

– Hadde de i det minste vært øremerket miljøtiltaket, sier hun og legger til:

– Skal man redusere miljøforurensningen bør man gå på kvoter og ikke avgifter som kun rammer tredjepart, sier hun med adresse til de ansatte.

– Forsvinner baseflyene, og fra Ryanair-hold er signalene klare, reduseres inntektene våre med 140 millioner kroner. Det kan ikke vi leve med, sier Tandberg, som tidligere har varslet styrt avvikling innen november senere i år.

– Avgiften er ikke avgjørende

På Østfoldkonferansen holdt Solberg et innlegg om lærlingeordninger og utfordringer som fremtidens arbeidsliv krever.

På direkte spørsmål etterpå, slo hun fast at hun ikke vil skrote flyseteavgiften.

– Vi forholder oss til forurenser betaler-prinsippet, sier hun og påpeker at hun ikke anser de 80 kronene, pluss moms, de reisende er pålagt å måtte betale i fremtiden som avgjørende for bransjen.

– Og jeg lar meg ikke presse av Ryanair, sa hun.

Artikkeltags