Stor dramatikk på MLR da DAT-fly fikk feilmeldinger på nesehjulet og ikke kunne lande som normalt. (Foto: Mattis Knudsen)

Kjøp bilde

Stor dramatikk da DAT-fly ikke fikk landet ved Moss Lufthavn Rygge

Et passasjerfly med landingsproblemer måtte foreta en kontrollert nødlanding Moss Lufthavn Rygge i formiddag. På bakken stod alle nødetater i full kriseberedskap.

(Foto Jon Gran)

Kjøp bilde

Full beredskap i terminalbygget og på MLR da DAT-fly fikk landingsproblemer.

Kjøp bilde

Flyselskapet DAT

Danish Air Transport, DAT er et dansk luftfartsselskap som ble grunnlagt i 1989 av Jesper og Kirsten Rungholm. I 2010 startet DAT innenlandsruter i Norge fra Moss Lufthavn Rygge.

Moss Avis'  medarbeider  Svein Thoresen var på stedet, og opplyser at det var utrykning til flyplassen da et passasjerfly med 16 personer ombord ikke fikk landet i formiddag. Flyet fra Bergen skulle ha landet 09.35, mens det på infoskjermene hele tiden sto at ny informasjon skulle gis klokken 11 uten at det skjedde.

BILDEGALLERI: Se bilder fra nødlandingen på Moss Lufthavn Rygge

- Det var 16 personer ombord, inkludert mannskapet, sier Pål Tandberg ved RSL til Moss Avis. Han fulgte hendelsen fra ankomsthallen i 1. etasje sammen med alle pårørende og nysgjerrige som samlet seg der.

Facebook-knapp kommer her

- Når fly melder om slike feil, er det vanlig prosedyre at at nødetatene varsles og en bestemt plan følges, forklarte han. Omtrent samtidig klargjorde ledelsen et eget rom for alle de pårørende som hadde kommet til flyplassen.

Klokken 11:16 landet flyet trygt. Flyet landet fra sø og ble straks fulgt av et stort oppbud av ambulanser mens det taxet bortover rullebanen. Et redningsheliopter holdt seg også i luften mens dette skjedde.

Noen minutter senere hadde flyet snudd og kjørt til sin parkeringsplass sammen med de to andre DAT-flyene som i øyeblikket var parkert på Rygge. 

- Det så ut som en grei landing fra her vi står. To brannbiler fulgte like etter flyet, sier journalist Jon Gran fra Moss Avis. Han var i terminalbygget på Moss Luthavn Rygge og fulgte situasjonen.

HAR DU BILDER ELLER INFO: Send MMS/SMS til 1932. Start meldingen med MATIPS

Måtte sirkle i luften i 10-15 minutter

Passasjerflyet fra DAT kom fra Bergen lufthavn Flesland. Pilotene fikk feilmeldinger som gjorde at de ikke kunne lande.

-  Instrumentene indikerte feil på nesehjulet, sier Silje Thoresen ved Rygge Sivile Lufthavn.

5-6 ambulanser stod på bakken, sammen med brannvesen og politi. Seaking-helikopter var i beredskap i luften over MLR mens DAT-flyet ventet i luftrommet.

Tandberg sier at alle nødetater rutinemessig ble kalt inn for å være i beredskap.

Les også: Sønnen var ombord i flyet, mens faren ventet i terminalbygget. Les intervjuet med far og sønn her

Opprettet pårørendekontakt

Flyplassledelsen kalte inn alle pårørende og ventende som befant seg i terminalbygget til informasjon mens flyet ventet i luftrommet før nødlandingen.

Det er bekreftet at flyet landet med nesehjulet nede, og at ingen av de 16 ombord kom fysisk til skade. Samtlige passasjerer er tatt hånd om av politi og hjelpemannskap på bakken, og vil bli fulgt opp.

Hovedredningssentralen for Sør-Norge opplyser at en landing uten nesehjul i de fleste tilfeller vil innebære at flyet får noen skader.

- I en slik situasjon er det vanlig at landingsstripen blir skummet før nødlandingen, opplyser Hovedreningssentralen.

Det ble altså ikke nødvening i denne situasjonen. Da flyet gikk inn for landing var nesehjulet nede, men pilotene visste ikke hvorvidt det var festet eller ei. Man forberedte seg dermed på at det kunne bli skader på flyet i forbindelse med selve nødlandingen. En av årsakene til at flyet sirklet rundt i luftrommet over MLR i en time, var at de ville kvitte seg med mest mulig drivstoff før landing.

Hos DAT får Moss Avis opplyst at flyet ikke er påført skader av betydning, men at maskinen vil gå gjennom en omfattende kontroll i København så snart som mulig.

SE BILDEGALLERI fra nødlandingen på Moss Lufthavn Rygge her

Les også: Sønnen var ombord i flyet, mens faren ventet i terminalbygget. Les intervjuet med far og sønn her

Les flere nyheter om Moss Lufthavn Rygge her

Les flere nyheter om flyselskapet DAT her

DAT startet sine ruter fra MLR til Bergen og Trondheim 9.januar i år.

Facebook-knapp kommer her

Moss Avis fikk feilaktig opplyst av informasjonssjefen ved RSL at DAT-flyet hadde landet før 11, og gikk ut med opplysninger om dette. Det stemte altså ikke. Flyet foretok en kontrollert nødlanding først kl. 11:17. Det opplyser Svein Thoresen som var på MLR. Moss Avis beklager dette.

HAR DU BILDER ELLER INFO: Send MMS/SMS til 1932. Start meldingen med MATIPS

På forsiden nå