– Vi sitter konstant på telefonen, sjekker i pausene på skolen og flere ganger om dagen. Vi sjekker «hele tiden», sier Amara Jones (18), Noelia Kulseng (17) og Julie Thommessen (16) til Moss Avis.

Venninnene fra Moss er langt fra alene om bruken av sosiale medier. Til tross for en nedgang på tre prosentpoeng fra 2020, viser en fersk undersøkelse at hele 93 prosent av unge mellom 15 og 24 år bruker sosiale medier hver eneste dag.

På toppen av pallen blant plattformer, havner Snapchat. Ifølge Kantars rapport «Medietrender Ung 2022», bruker 84 prosent i aldersgruppen bildedelingsappen daglig. Mossingene er ikke overrasket, og bruker den selv i tillegg til TikTok og Instagram hyppig.

– Tar man noen gang noen pause?

– Jeg har hatt flere pauser og logget ut av Snapchat for en hel dag, og fokusert på meg selv. I sommer gjorde jeg det og trengte rett og slett en pause, sier Julie.

– Jeg klarte det ikke, fortsetter Noelia og ler.

Oppvokst i en sosial verden

Samtidig som ett av de første sosiale nettsamfunnene Facebook daler i popularitet blant unge, er det andre sosiale medier som får deres oppmerksomhet. Amara, Noelia og Julie tror Snapchat er blant favorittene på grunn av funksjoner som å kunne dele bilder, chatte, ha videosamtaler, se hverandres «historier» i tillegg til kart-funksjonen.

De mener også det er en lavere terskel å kontakte venner i sosiale medier og at man lett kan opprettholde kontakten der.

– Med Snapchat kan man sende bilder som «snaps», og det er noe med Snapchat som er bedre, mener Amara.

(Saken fortsetter under bildet)

– Hvorfor tror dere unge har det behovet å være så mye på apper?

– Jeg føler at folk ikke snakker så mye ansikt til ansikt, og kan selv sende en «snap» til noen jeg sitter ved siden av, sier Noelia.

– Vi er veldig oppvokst i det, fortsetter Amara og poengterer at man har venner overalt, så hvis man ikke kan treffe alle samtidig kan man sende noe – som en «snap».

En titt inn i andres liv

De unge mossingene tror også jevnaldrende er så glade i sosiale medier fordi man får et innblikk i folks liv og ser hva de driver med, men samtidig ikke. Virkeligheten som vises er ikke alltid realistisk, poengterer de.

– Man kan aldri vinne med sosiale medier, sier Amara til lokalavisen.

Venninnene sier at redigering av innhold og bilder ikke er nytt, men at usikkerheter kan vokse på grunn av innhold i sosiale medier og visse idealer.

– Det er veldig urealistisk, men vi lever på en måte på det, sier de.

Les også

Zorro (5) er den mest populære på Instagram i familien