Det kan nemlig virke som om motepresset er i ferd med å vokse seg større og større også blant gutter. Blant annet er gutter blitt mer forfengelige. Det merkes på deres egne og foreldrenes lommebøker.
En av de store vinnerne på motemarkedet er butikken "XO menswear" i gågaten. De fører dyre merker som J. Lindeberg, moods of Norway og Diesel, som gutter helt ned til barneskoletrinnet nå går med.
@$:
Bruker mye
Kim Hansen (16) går på Kirkeparken videregående skole. Han forteller at klesbudsjettet er nokså stort.
– Hvis jeg drar til Oslo for å handle bruker jeg fort 2500 kroner på noen timer, smiler Kim.
Den store tore utgiftskilden er favorittbutikken XO i Moss. Der brukes det fort noen tusenlapper i året.
– Jeg kjøper mest hettegensere og olabukser, og de er nok ikke verdt pengene, sier Kim.
Press i Moss
Kim tror det er et motepress i Moss, men mener det kommer an på hva slags miljøer man tilhører.
– I vår omgangskrets er ikke det viktigste de dyre klærne, men man må kle seg pent, mener Kim. Selv om det brukes mye penger på klær mener han selv at han ikke merker noe særlig til motepresset.
– Jeg har alltid brukt dyre klær så jeg syns ikke det er noe problem, sier Kim mens han mimrer tilbake til den gang han brukte Fuz og FLAVA-bukser.
Vil ikke mobbes
Kim vil på ingen måte mobbes for klærne sine, og det er kanskje derfor han kjøper de klærne han gjør. Selv om han bruker skremmende mye penger på klær står han fast på at han gjør det fordi det er kule klær og føler seg vel når han går i dem. Kim har også stylisttalent. For eksempel at man uten problem kan blande billige klær med dyre klær bare man gjør det diskret nok.
– Denne genseren for eksempel kostet meg kun 100 kroner på Hennes & Mauritz, avslutter Kim. En fin genser, men det er vel heller beltespennen til godt over 1000 kroner som er blikkfanget på Kims antrekk...