Gå til sidens hovedinnhold

Bane Nor forklarer seg om forsinkelsene: – Vi jobber for at norsk jernbane skal være best i Europa. Det tar nok noen år

Artikkelen er over 1 år gammel

Det er ingen hemmelighet at det er mange togforsinkelser på Østfoldbanen. Onsdag hadde Bane Nor innkalt til pressekonferansen for å forklare grunnen og hva de gjør videre.

For abonnenter

(Østlandets Blad): Også i høst har det vært gjentatte togforsinkelser på Østfoldbanen. Senest 4. desember ble toget mellom Oslo og Mysen stående uten strøm i to timer på Bekkelaget, og måtte til slutt bli trukket tilbake til Oslo S. I stor grad henger forsinkelsene sammen med problemer med infrastrukturen. Onsdag har selskapet invitert til pressetreff i Oslo, hvor konserndirektør Bjørn Kristiansen snakker om punktlighetstallene for 2019, årsakene til avvik og tiltakene de jobber med fremover, skriver ØB.

Kraftig hopp

Ifølge en pressemelding fra selskapet gjorde punktligheten på den norske jernbanen et kraftig hopp etter fornyelsen av jernbanen gjennom Oslo i perioden 2009 - 2011. Frem til 2018 var over 90 prosent av togene i rute. I 2018 endte det på 88,6 prosent, mens 2019-tallet ligger an til å ende på 89,1 prosent.

– Norsk jernbane ligger mye bedre an enn mange tror. Vi er ganske likt Sverige, Tyskland og andre land som er kjent for å ha god jernbane. For kundene våre og for Bane NOR er allikevel ikke dette godt nok. Vi jobber for at norsk jernbane skal være best i Europa. Det tar nok noen år, men dersom vi gjennomfører ambisjonene i Nasjonal transportplan for både utbygging og vedlikehold av jernbanen vår så vil vi klare det, sier Bjørn Kristiansen, konserndirektør i Bane NOR for Kunde og trafikk.

Gammelt anlegg

Stadig flere togavganger gir økt slitasje på infrastrukturen, og kapasiteten på flere av linjene på Østlandet er sprengt. I 2020 øker frekvensen ytterligere, og dette vil ifølge Bane Nor trolig få negativ effekt på punktligheten i rushtiden, samtidig som det blir plass til flere reisende.

Les også:Denne togavgangen på linje L21 har en punktlighet på 40 prosent

Infrastrukturen er gammel og vedlikeholdsetterslepet stort, og jernbanen skal fornyes samtidig som linjene er trafikkert.

– Vi har signalanlegg fra 1950-tallet og enda eldre skinnegang som er i bruk i dag. Dette er også en av hovedårsakene til at vi har punktlighetsproblemer, forklarer konserndirektøren.

Droner

Det gjennomføres flere tiltak for å bedre punktligheten, blant annet elektronisk overvåkning som gjør det lettere å rette feil før de får konsekvenser for trafikken, sektormerking av stasjonene som gir kortere opphold, testing av funksjonalitet som gjør at de reisende kan se hvor på toget det er plass, testing av vedlikeholdsarbeid med droner og innføring av nytt signalsystem. Det nye systemet, ERTMS, er allerede i bruk på Østfoldbanens Østre Linje.

Videre er 80-90 prosent av norsk jernbane enkeltsporet. Ved å bygge ut dobbeltspor vil Norge få et bedre tilbud på lengre sikt.

– Det folk kanskje ikke vet, er at årsaken til at vi stenger på sommeren er fordi vi bygger ut jernbanen. Samtidig gjør vi selvsagt vedlikehold. Når vi først stenger for de reisende i seks uker, er det viktig for oss at vi sørger for å få gjort begge deler samtidig – både utbygging og vedlikehold. Vi er nødt til å gjøre det sånn, for det nytter ikke å bygge eller gjøre vedlikehold på sporet uten å stenge, forklarer Kristiansen.

Les også

Politikeren ble rammet av togforsinkelsene: – Har medlidenhet med dem som opplever dette ofte

90 prosent

Tidligere i høst forklarte banesjef for Østfoldbanen, Roar Tvedt og områdedirektør Lars Berge i Bane Nor hvorfor sensommeren og høsten ble preget av forsinkelser og innstillinger på Østfoldbanen.

– Kjørestrømmen fra Halden kan påvirke signalene inn til Oslo S, sa områdedirektør Lars Berge i Bane Nor, som et av mange eksempler på jernbanens kompleksitet, hvor skinner, sviller, kontaktledninger, sporveksler og signalanlegget (blant annet) skal fungere sammen for at togene skal komme seg fram.

– Når vi får ERTMS, vil jeg være så frempå at jeg sier at 90 prosent av signalproblemene vil lukes vekk. Når det gjelder standarden ellers, er den noe varierende. Innenfor hele området har vi alt fra 70 år gamle anlegg til det nyeste med det siste av teknologi, sa Berge.

Les hele den saken her: Etter en tung høst med mange forsinkelser, bruker Bane Nor 54 millioner på en ny markedsføringsavtale

Kommentarer til denne saken