Lakseflørt i barnehagen

MENY: Læringsverkstedet Heimdalenga Barnehage hadde laks på menyen da de fikk besøk av en kokk fra Norsk Smaksskule.
Fra venstre: Selma, Wilma, Eirik Nathaniel og Nathaniel.

MENY: Læringsverkstedet Heimdalenga Barnehage hadde laks på menyen da de fikk besøk av en kokk fra Norsk Smaksskule. Fra venstre: Selma, Wilma, Eirik Nathaniel og Nathaniel. Foto:

Å få barn til å spise fisk er ikke alltid like enkelt og noe fasitsvar på hvordan man skal få det til finnes ikke. Men med egen kokk på plass i barnehagen gikk laksen ned på høykant...

DEL

Gjennom et prosjekt i regi Norsk Smaksskule, spurte matansvarlig ved Læringsverkstedet Heimdalenga Barnehage, Lars-Erik Arnesen, om Per Ivar Berget ville komme en tur for å lage mat sammen med barna. Den invitasjonen sa kokken ja til med stor glede. Tirsdag morgen var han på plass i kjøkkenet og på menyen sto det lakse-taco.

– Men, aller først, kokk Berget. Hvordan får man barn til å spise fisk?

– He, he det har jeg nok ikke noe fasitsvar på. Men barn skal få lov til å leke med maten. Jeg har vært kokk i 20 år og leker hver eneste dag. Det er helt fint å leke, men man skal ikke grise – med maten. Det er også viktig at barna blir eksponert for fisken. Også skal det være helt frivillig å spise, men man skal smake. Det er viktig at man bygger opp til en positiv hendelse, svarer Per Ivar Berget.

– Også hjelper det selvsagt at man lager fisken så god som mulig, legger han til med et smil.

Dro fram trumfkortet

– Der er kokken, se på den lua, kom det kjapt da 11 spente fire- og femåringer entret kjøkkenet.

Forventningsfulle samlet de seg rundt Berget, alle sammen klare for å mekke sammen en lakse-taco. Men så var det dette med å skape en positiv hendelse, da – og kokken dro straks fram et trumfkort fra ermet.

– Er det noen som liker popkorn?

– Ja!

– Skal vi lage noe som ligner på popkorn?

– Ja!

Litt olje, noen hundre byggryn og noen minutter senere koste barna seg med ristede gryn – og stemningen var satt.

– Glad jeg ikke er den laksen der

I en stor isoporkasse på benken lå to feite laks og «ventet» på å bli behandlet.

Berget løftet forsiktig av lokket og løftet opp den ene av dem.

– Har dere sett en slik før?

– Nei!

– Det er en laks, og det er den vi skal lage taco av. Har dere lyst til å kjenne på den?

– Ja, lød det nesten unisont og lekne barnefingre gjorde seg klare for sitt første møte med en ekte laks.

Spørsmålene haglet som de kun kan fra barnemunn, og kokk Berget svarte med et smil om munnen. Det var tydelig at han nå hadde fått barna akkurat dit han ville – interessert...

– Kan du skjære hodet av den?

– Jada, men først skal vi skjære fileter av den, svarte Berget.

Stødig førte han kniven inn i laksen på nedsiden av hodet og skar ut flotte deler.

– Jeg er glad jeg ikke er den fisken der, for da ville jeg vært død, kommenterte Nicolay og fikk kokken til å trekke ekstra på smilebåndet.

Én ekstra skje chili

Men en laksetaco består av mer enn bare fisk, og barna ble villig med på gjetteleken Berget inviterte til. Og det er tydelig at barna har fått god kunnskap om mat i barnehagen.

– Blomkål, salat, agurk, avokado, tomat, svarte barna etter hvert som kokken fant fram tilbehøret.

– Også må vi jo ha krydder, og det skal vi lage selv, kommenterte matansvarlig Lars-Erik Arnesen, og delte gruppa inn i to. Én til å skjære opp grønnsaker og én til å lage krydder.

– Vi tar en ekstra skje med chili, bestemte «kryddergruppa» seg før, vel vitende om at det kunne bli sterkt.

Med krydder og grønnsaker på plass, var det klart for å få laksebitene i stekepanna og noen minutter senere sto de 11 barna på rekke for å få servert herligheten.

– Vi mangler rømme, sa én av barna og sendte kokken i kjøleskapet.

Før maten ble servert på tallerken, tryllet Berget også fram tortilla chips, for å sette den berømte prikken over i'en.

– Bedre enn pappaen min!

– Dette var skikkelig godt, lød det nærmest unisont rundt bordet.

Laksen gikk ned på høykant, og flere tok turen for å få mer på tallerken.

– Jeg har spist opp laksen alt, kommenterte Wilma og tittet stolt ned på tallerken før hun gikk løs på resten av grønnsakene.

– Hva synes dere om kokken da? Var han flink?

– Han er i hvert fall mye bedre enn pappaen min til å lage mat, selv om pappaen min lager mye mat, kommenterte Nathaniel.

– Men vi har vært flinke vi også. Også har vi tatt på mer chili enn vi skulle. Det ble litt sterkt, men det var veldig godt, fortsatte Nicolay.

– Hva er artigst med å lage mat, da?

– Å spise den, selvfølgelig!

Kokk Berget la ikke skjul på at han hadde en fornøyelig arbeidsdag hos Læringsverkstedet Heimdal Barnehage.

– Helt klart. Det har vært helt supert og alle barna spiste fisk. Jeg er har veldig stor respekt for alle som jobber i barnehagene rundt om i Norge, de gjør virkelig en god jobb. Spesielt artig er at mange har stort fokus på mat, konkluderte han før han forberedte dagens andre pulje med matglade barn.

Matansvarlig Lars-Erik Arnesen har vært på kurs i regi Norsk Smaksskule og har tatt med seg mye lærdom tilbake til barnehagen.

– Vi spiser i hvert fall fisk én gang i uken, i tillegg til at vi bruker mye fisk som pålegg. Hver måned sender vi ut «månedens oppskrift» til foreldrene, slik at de kan lage mat sammen med barna. Også det hender ganske ofte at foreldrene ønsker oppskrifter tilsendt utover dette. Det var veldig gøy at Per Ivar tok turen til oss, og det virker som om barna har kost seg, avslutter Arnesen.

– Ja, vi har kost oss, men nå er jeg veldig mett, oppsummerte en smilende Sigmund og skjøv tallerken litt lenger fra seg...

Artikkeltags