Slik blir de nye ferjene til Bastø Fosen

STØRRE: De nye Bastøferjene blir større og lengre enn dagens største ferje, polskbygde Bastø III.

STØRRE: De nye Bastøferjene blir større og lengre enn dagens største ferje, polskbygde Bastø III. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Alle bilene vil stå på ett dekk på Bastø Fosens tre nye ferjer.

DEL

Bastø Fosen har fått konsesjonen til å trafikkere ferjestrekningen Horten – Moss også i perioden 2017 – 2026.

De fikk tildelt konsesjonen i begynnelsen av desember og har siden da trålet markedet for skipsverft med kapasitet til å bygge de nye moderne Bastøferjene.

– Det ble to tyrkiske verft. Vi skal bygge to av båtene hos Sefine Shipyard og den tredje ferja hos Cemre Shipyard. Vi har akkurat tegnet kontraktene, sier Bastø Fosen-direktør Øyvind Lund til Gjengangeren.

LES OGSÅ:  Bygger "superferge" i Tyrkia

Hemmelig

Han vil ikke si hvor mye Bastø Fosen skal betale for de tre nye ferjene, men virker fornøyd med at kontraktene nå er undertegnet og at de to skipsverftene snart skal begynne å bygge de nye moderne ferjene, som er tegnet av Multi Maritime i Førde.

– Det blir tre helt like ferjer. 142 meter lange og 21 meter brede: Altså større enn dagens Bastø I, II og III, men det kommer av at all trafikken skal på ett dekk. Personbilkapasiteten, 200 PBE – personbilenheter, blir som på de tre største ferjene i dag, sier Lund.

LES OGSÅ: På nyåret blir det redusert kapasitet på Bastø Fosen

Kontraktsdeling

Han forteller at Bastø Fosens nye ferjer ble delt på to skipsverft i Yolanda-området ved Mamara-sjøen og innseilingen til Istanbul fordi de ville sikre seg at alle tre ferjene står klare til den nye konsesjonsrunden som begynner 1. januar 2017.

– To av ferjene skal leveres oss i september 2016. Den tredje kommer litt seinere på året. Alle tre vil være tilpasset dagens ferjeleier, De vil være tilpasset de nyeste miljøkravene. Samtidig som vi øker kapasiteten med 25–30 prosent redusere vi NoX-utslippene med over 80 prosent, sier Lund.

200 personbiler

Ifølge meldinger sendt ut tidligere fra Bastø Fosen og Statens vegvesen får de nye ferjene plass til 600 passasjerer, 200 biler og mellom 24 og 30 vogntog, avhengig av størrelsen.

Fra 1. januar 2017 er det AutoPASS-bombrikker som tar seg av all billettering. Det betyr at alle gående, syklende og bilpassasjerer reiser gratis. Kjørende uten bombrikke kan betale for overfarten manuelt.

LES OGSÅ: Slik blir Bastø Fosens nye «superferger»

Seks ferjer

Med de nye ferjene på plass i 2017 vil Bastø Fosen ha seks ferjer tilgjengelig.

Den ene av Bastø 1–6 er tiltenkt rollen som reserveferje og innhopper i rushtida, mens de fem andre er tenkt å gå mer eller mindre i skytteltrafikk mellom klokken 4.45 og 23.45 hver dag.

Med en øremerket reserveferje på plass vil Bastø Fosen og de reisende slippe dagens situasjon med redusert kapasitet.

Mandag 5. januar ble det varslet mindre ferjetrafikk mellom Horten og Moss fordi Bastø Fosen skal ha planlagte verkstedopphold og dokksjekk for Bastø I, II, III og V.

– Vi starter med Bastø I fra nå til 15. januar og fortsetter med ferjene, med unntak av Bastø IV, fram til 16. mars. Det blir altså to måneder med fire ferjer på sambandet, melder Bastø Fosen i en melding til avisen.

Den ganske ferske kontrakten som Bastø Fosen har inngått med Statens vegvesen, gjeldende fra 1. januar 2017 til og med 31. desember 2026, har en totalverdi på 4,5 milliarder kroner. Det er den største kontrakten staten noensinne har tildelt en privat ferjeaktør i Norge.

Ferjestrekningen er en del av riksveisambandet og kopler sammen rv19 opp til E18 i Vestfold og E6 gjennom Østfold. Med stor trafikk på hovedveiene og i vertsbyene er Horten–Moss Norges mest trafikkerte ferjesamband. For å underlette trafikken krevde veivesenet daglig drift med fem ferjer og en totalkapasitet på 1.000 pbe - personbilenheter.

Ekstraferjer

Konsesjonen krever også en sjette ferje med tilsvarende kapasitet i reserve, samt en opsjon for ytterligere to ferjer av liknende størrelse hvis trafikken øker.

Fram til i fjor var stor årlig trafikkøkning gjennomgangsmelodien i Bastø Fosen – noe som på nåværende ferjekonsesjon tvang fram fem ferjer – men med minimal økning til 1,7 millioner kjøretøy i 2013 og ikke særlig påslag for 2014, er det ingen umiddelbare planer om enda flere Bastøferjer.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken