Oslofjordtunnelen gjenåpnet

Utenfor Oslofjordtunnelen en halvtime før åpning.

Utenfor Oslofjordtunnelen en halvtime før åpning. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Oslofjordtunnelen er gjenåpnet. Men tunge kjøretøy på over 12 meter har fått strenge rushtidsrestriksjoner mot å kjøre i tunnelen inntil videre.

DEL

SISTE: Klokken 18.00 mandag kveld ble Oslofjordtunnelen gjenåpnet etter flere uker med reparasjonsarbeider, etter å ha vært stengt siden lastebilbrannen 5.mai. Brannen førte til store ødeleggelser i tunnelen. I god tid før åpningen sto flere biler og ventet på å kjøre gjennom, og klokken 18.01 kunne Vegtrafikksentralen melde at tunnelen er åpen for trafikk, med visse restriksjoner.

Tunge kjøretøy

Tunge kjøretøy på over 12 meter har fått strenge rushtidsrestriksjoner mot å kjøre i tunnelen inntil videre. Bastø Fosen tror de fint skal håndtere den ekstra kapasiteten.

Det midlertidige forbudet for tunge kjøretøy over 12 meter gjelder på hverdager i tidsrommene kl. 07.00-09.00 og 15.00-18.00. Vegvesenet skriver i en pressemelding at de planlegger å gjenåpne tunnelen mandag 29. mai. 

– Begrunnelsen er at vi i størst mulig grad vil unngå at kjøretøy som erfaringsmessig har høyere risiko for brann er i tunnelen sammen med mye annen trafikk, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Nils Audun Karbø i pressemeldingen.

Han presiserer at tunnelen åpner i løpet av mandagen, det er altså ikke sikkert at tunnelen er åpen på morgenen.

Store deler av tungtransporten  vil ta Bastøferja som en konsekvens av rushtidsforbudet. Den ekstra kapasiteten bekymrer ikke administrerende direktør Øivind Lund i Bastø Fosen.

– Vi har hatt mye ekstra trafikk som en følge av stengingen av tunnelen, men jeg tror det skal gå veldig fint med den ekstra lastebiltrafikken, sier han til Moss Avis.

Det hele toppet seg mandag denne uken. Samtidig som Oslofjordtunnelen var stengt, ble to ferger tatt ut av drift på Moss-Horten i store deler av dagen. På det verste sto trafikken gjennom sentrum og helt opp til E6.

Mosseordfører Tage Pettersen var en av dem som engasjerte seg i mandagens trafikkaos i Moss.

Han mottok mange meldinger fra frustrerte mossinger.

– Og jeg så jo kaoset med egne øyne fra kontoret, sa Pettersen.

Øker kontrollene

Karbø i Statens vegvesen sier de i tiden etter åpning vil intensivere kontrollaktiviteten for å sikre at skiltingen følges.

– Vi har forståelse for at dette skaper utfordringer, særlig for næringstransport. Men for å ivareta trafikksikkerheten på best mulig måte, og i påvente av andre løsninger som tar lengre tid å få på plass, har vi likevel valgt å innføre et forbud for tungtransport over 12 meter i rushtiden, sier Karbø.

Forbudet gjelder inntil andre tiltak som i samme grad ivaretar sikkerheten er etablert.

- Når tunnelen tas i bruk igjen ber vi innstendig om at publikum respekterer skilting og sperringer. Å kjøre inn i en stengt tunnel kan sette både ditt eget og andres liv i fare, sier Karbø.

Tiltak ved åpning:

  • Midlertidig forbud for tunge kjøretøy over 12 meter på hverdager i tidsrommene kl. 07.00-09.00 og 15.00-18.00.
  • Ny skilting utenfor tunnelen med: «Stengt tunnel/Closed Tunnel» og «Brann/Fire».
  • Tydeligere skilt inne i tunnelen «Snu og kjør ut igjen/ Turn + Brann/Fire».
  • Bom går raskere ned ved rødt lys.
  • Skilting av minimumsavstand på 100 meter mellom tunge kjøretøy.
  • Skilt med symbol for videoovervåking.
  • «Keep Distance» skilt og merking i veibanen inne i tunnelen.
  • Tungbilberger i beredskap på Måna på hverdager i tidsrommet kl. 09.00-15.00. (Midlertidig tiltak for å evaluere eventuell effekt i forhold til redusert stengetid.)
  • Hyppigere tekniske kontroller av tunge kjøretøy (inkludert mobil varmeskanner).

Tiltak som iverksettes raskt etter åpning:

  • Oppfrisking av rumlefelt inne i tunnelen.
  • Tydeligere merking i veibanen.
  • Varmeskanning av tunge kjøretøy som et prøveprosjekt.

På lengre sikt kan det være aktuelt å vurdere disse tiltakene:

  • Friteksttavler på hver side av tunnelen for å kunne gi mer utfyllende informasjon til trafikantene om for eksempel prognose for åpning av stengt tunnel.
  • Opplæring av trafikanter, om for eksempel viktighet av å holde avstand, lavt gir og lignende, i samarbeid med foreninger/næringsliv Flere skilt med «Snu/Turn + Brann/Fire» (synlig kun ved brann).
  • Høyttaleranlegg i tunnelen for innsnakk fra VTS.
  • Systemer som kan identifisere og luke ut risikokjøretøy ut ifra registreringsnummer eller bombrikke.

Det midlertidige fergetilbudet for passasjerer mellom Sætre og Drøbak tilbys til og med dagen for gjenåpning.

Artikkeltags