Det er fort gjort å tenke på Mercedes som et konservativt merke med solide, ryddige biler i etablerte segmenter. Men ser man litt nøyere på modellene de har laget fra 1990-tallet og framover, finner man faktisk ganske så mye innovativt – og langt ifra bare i de høyere prissjiktene.

A-klasse, som kom på slutten av forrige århundre, var en liten flerbruksbil med høyt nivå på interiørsiden. Den var kort og høy og framsto som en snedig vri på småbilene. I starten veltet den riktignok ved unnamanøver, men det fikk produsenten orden på etter hvert. Modellen viste at også Mercedes kunne lage små og praktiske biler.

Siden den gang er det nær sagt ikke en eneste sjanger, eller mellomsjanger, Mercedes ikke har prøvd seg på. Derivater av eksisterende modeller har florert. Merket har i dag cirka 20 forskjellige modellrekker, der hver modell kommer i flere varianter.

Evolusjon

A-klassen ble til en streit kompaktbil for ti år siden, med A-klasse-varianten GLA som en slags mini-SUV.

I tillegg har merket siden 2005 hatt den nært beslektede og noe større B-klasse som flerbruksalternativet. B-klassen har samtidig vært merkets kjedeligste designmessig. Men også her har det vært en viss evolusjon. Dagens B-klasse er tredje generasjon og noe friskere i designen enn forgjengerne. Det er her vi finner elbilen EQB.

EQB kom til Norge tidligere i år, da med en 350-variant som hadde 292 hestekrefter og firehjulstrekk. Bilen vi tester, er en EQB 300 med 228 hestekrefter, men ellers med så å si de samme spesifikasjonene. Fordelen ved 300-varianten finner man i prislisten – den koster drøyt 20.000 kroner mindre.

Nok hestekrefter?

I disse elbiltider, da helt vanlige familiebiler lett kan ha 500 hestekrefter, er det fort gjort å se seg litt blind på motoreffekt. Det er ikke lenge siden en flerbruksbil med 228 hk ville blitt sett på som en verstingutgave for spesielt interesserte. Den kraftigste motoren som har vært tilgjengelig i B-klasse med fossilt drivstoff gjennom de tre generasjonene, er 211 hestekrefter.

EQB 300 gjør null til hundre på åtte sekunder, noe som bør være tilstrekkelig for en familiebil.

Som familiebil er EQB ekstremt fleksibel, størrelsen tatt i betraktning. Den kommer nemlig med tre seterader. Den bakerste er riktignok anbefalt for personer under 165 centimeter, mens den midtre raden kan skyves i lengderetningen. Det betyr at man kan tilpasse plass etter antall passasjerer eller mengde bagasje.

Grei rekkevidde

Den elektriske drivlinjen tar utgangspunkt i en batteripakke på 66,5 kWt, noe som gir en oppgitt rekkevidde på 41 mil. Det er greit, men heller ikke mer. I praksis betyr det – ikke minst med bilen full av folk eller bagasje – at man ser seg om etter en lader etter drøyt 30 mil.

Ladefarten er heller ikke all verden, 100 kilowatt, men fordelen her er at ladekurven er ganske stabil. Det vil si at bilen tar imot bra med strøm i en lengre periode. Mange andre elbiler vil kun klare maks ladefart i et blaff, før den synker betraktelig.

På veien er EQB både komfortabel og stabil. Kjøreopplevelsen er ikke noe man ønsker å skrive hjem om, men det er heller ikke poenget i en bil som dette. En familiefrakter skal levere på et behagelig nivå, og der er Mercedes gode.

Interiørkvaliteten er tipp topp, og dashbordet har merkets velprøvde design med en stor, intuitiv og kjapp skjermplanke. Funksjonene kan styres både på skjerm, via en plate på midtkonsollen og med en liten berøringsflate på rattet.

Dyre tilvalg

Sikten ut er god, takket være svære glassflater rundt hele bilen. I tillegg har testbilen panoramatak som gir en lys og luftig kupe. Panoramataket er samtidig noe av det som kan gjøre EQB til en langt dyrere opplevelse enn startprisen antyder, ettersom det koster drøyt 12.000 kroner.

Her er Mercedes som andre tyske premiumprodusenter – de gir ikke fra seg godsakene gratis. Testbilen, som har mye utstyr uten å være ekstravagant, koster 665.000 kroner – en god del mer enn startprisen på 477.000 kroner.

Men hvis man klarer å styre seg, får man mye familiebil for pengene. Og er ikke firehjulstrekk så viktig, kan man barbere prisen ytterligere ved å velge EQB 250 som har forhjulstrekk, men samme batteripakke, til 456.000 kroner. Én ting får man uansett ikke, og det kan være en showstopper for noen: EQB kan ikke leveres med hengerfeste.

Tekniske data

Mercedes EQB 300 4Matic

Pris: 477.000.-

Pris testbil: 656.772.-

Motor: Elmotor. 228 hk. 390 Nm.

Batteri: 66,5 kWt

Maksimal ladefart: 100 kW

Forbruk: 1,84 kWt/mil

Rekkevidde: 416 kilometer

Toppfart: 160 km/t

0-100: 8 sekunder

Mål (LxBxH): 4684/1834/1701 mm

Bagasjeplass: 465/1710 liter

Vekt: 2112 kilo

Pluss og minus

Pluss:

Plass

Komfort

Fleksibel

Minus:

Kan bli dyr

Ikke hengerfeste

Les også

Test: BMW X3 M40i facelift

Les også

Sparebøsse fra Nissan: Kommer sent, men godt, til elbilfesten

Bildeserie

Se hvem som tok turen til Høyda bilfestival