Gå til sidens hovedinnhold

Byport eller park?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg ser i MA at eierne av Statens Hus ved Vogts gate ønsker å bygge ut tomta. Ikke så overraskende kanskje.

Den foreløpige skissen viser en 7 etasjers bygningskropp hvor både den lille parken langs Vogts gate og parkeringsplassen på baksida er bebygd. Eierne omtaler prosjektet som et urbant hjørne og en byport mellom Skarmyra og sentrum.

Her trengs imidlertid ingen port. Idag bindes de to bydelene sammen av en visuell grønn struktur med den frodige alleen på Skarmyrasiden som leder ned til parken foran Statens Hus og den lille parken med det mektige bøketreet på den andre siden av Vogts gate.

Den gamle nyrestaurerte Pikeskolen og det moderne Statens Hus er to arkitektoniske perler, som begge trenger plass rundt seg. Idag er de adskilt av den lille parken foran Statens Hus.

Forskning har vist at små byparker er viktig for folks helse. Som utbyggeren riktig påpeker kan undergangen under Vogts gate saneres når gaten blir omgjort til miljøgate, etter at ferge- og havnetrafikk forsvinner. Da blir det et ekstra pluss at det fortsatt er en liten park og et pustehull på hver side av gata.

I Oslo har Cowi og Bymiljøetaten nettopp vunnet Landskapsarkitekturprisen for 2021 for sitt arbeid med ny Gatenormal, som krever blågrønne arealer med vann og grønt. Det beskrives som en revolusjon.

Skal Moss kommune gå i motsatt retning og bygge ned de grønne herlighetene i byen?

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.