På hvilket lag spiller kommunen?

Foto:

Av
DEL

DebattEtter å ha vært på folkemøtet i ByLab i forrige uke der temaet var «forslag på hvordan biltrafikken til og fra ferjene kan forbedres», stiller jeg spørsmålet hvorvidt kommunen spiller på hjemmelaget eller bortelaget? Slik jeg opplevde møtet og slik kommunen presenterte kveldens tema, slo det meg at kommunen spiller på bortelaget. Kommunen presenterte en plan – tro det eller ikke – som går ut på at byens innbyggere og bilister, spesielt de på Jeløya, må vike plass, avfinne seg med køer og kjøre omveier for at ferjetrafikken skal kunne gå greiest mulig gjennom byen. Og ferjetrafikken er 23.000 biler, inkl. flere tusen miljøskadende trailere. Det var en selsom opplevelse å registrere at kommunen spiller på ferjetrafikkens lag og ikke på byens! Vi hadde nok forventet en plan der begge parter hadde kommet opp med en løsning som både staten og byen kan leve med.

Ifølge en tidligere ansatt kommuneingeniør, nå pensjonist, sto ny vei gjennom byen og nytt ferjeleie allerede på agendaen i 1971 og vi er fortsatt ikke en millimeter nærmere, dessverre. Kommunen har valgt og praktisert en ettergivende og imøtekommende strategi overfor Veievesenet og staten, noe som har resultert i dagens situasjon.

Det må være på tide å protestere litt høylytt og å stille noen krav. Vil dette hjelpe til å få fortgang i saken om vei og nytt ferjeleie? Kanskje, men mest sannsynlig tvilsomt. Men en protesterende og argumenterende ordfører som spiller på hjemmelaget, vil samle innbyggerne og gi bedre forståelse og ikke som på folkemøtet der flere lo da ordføreren forklarte om byggestopp på Jeløya og trafikkavvikling som følge av enklere vei gjennom byen for ferjetrafikken. Stå opp og still enkle krav til Veivesenet for felles løsning.

Jeg tror mange ikke er klar over at det er 23.000 biler og trailere til og fra ferjene hvert døgn, og om kort tid er antallet kommet opp i 25.000 eller flere.

Forslag. Opprett en liten informasjons- og pressgruppe med mandat å informere, drive lobbyvirksomhet, rette oppmerksomheten mot en trafikk som er ødeleggende og miljøskadelig for byen, protester (andre binder seg til master og går i tog for oppmerksomhetens skyld) og kanskje vær litt ulydig. Vi må gjøre noe for å få oppmerksomhet og belyse situasjonen.

Ordføreren avsluttet møtet med å invitere til nok et folkemøte i mars med samme tema som i ByLab. Jeg tror at alle forventer konkrete forslag og løsninger og ikke kun tanker og utfordringer.

LES OGSÅ:

Felles kamp mot køen 

 (bildeserie)

Hva med fergetrafikken? 

Riksvei 19 og stadig voksende køer: – Nå haster det med å finne en løsning 

Moss trenger faktabaserte løsninger Wille, ikke bortforklaringer! 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags