– Fjordkrysning er ikke vinn-vinn

Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy nærmer seg 4000 medlemmer og vi har fått hundrevis av meldinger og kommentarer fra engasjerte mossinger etter at anbefalingen ble lagt fram.  De ser at dette prosjektet både vil kunne ødelegge vestre Jeløy, østre Jeløy og Mosseskogen i samme slengen. Det liker de dårlig.

Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy nærmer seg 4000 medlemmer og vi har fått hundrevis av meldinger og kommentarer fra engasjerte mossinger etter at anbefalingen ble lagt fram. De ser at dette prosjektet både vil kunne ødelegge vestre Jeløy, østre Jeløy og Mosseskogen i samme slengen. Det liker de dårlig.

Artikkelen er over 5 år gammel

Aktuell kommentar skrevet av Jørn Roar Wille, Gisle Haakonsen og Daniel Giske i Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy.

DEL

Mens ordføreren tidlig uttalte at forslaget om fjordkrysning via Jeløy var vinn-vinn for alle parter, har resten av det politiske Moss foreløpig forholdt seg ganske rolige.

Vi tolker ordførerens overivrige utfall i lys av at veidirektør Terje Moe Gustavsen faktisk forsikret på pressekonferansen at denne løsningen bare skulle treffe Jeløy «under vann» (sitat).

Aksjonsgruppa valgte en strategi med å være forsiktige med uttalelsene de første timene før vi hadde lest rapporten skikkelig.

Vi fant fort ut at veidirektøren faktisk hadde feilinformert ordfører og samferdselsminister, og at rapporten egentlig konkluderer med inngrep både øst og vest på Jeløy, samt i Mosseskogen.

BAKGRUNN: Slik kan en ny gigantbru mellom Moss og Horten bli

LES OGSÅ: Her er de umiddelbare kommentarene

Jeløya skal tvert imot bli et av Norges største veikryss der 45 000 biler skal passere hver eneste dag.

Dessverre ser det ut som om veidirektørens uttalelser er betegnende for presisjonsnivået for større deler av rapporten.

Det forsikres for eksempel om at det ikke skal gjøres inngrep i landskapsvernområdet på Jeløy, men samtidig står det at det skal tas inn gående og syklende fra den kunstige øya ved Gullholmen.

Dette krever oss bekjent både en bru inn til Gullholmsundet og sykkelvei opp forbi Jeløy radio. Videre står det også at det er mulig ta imot kollektivtrafikken denne veien … Det finnes flere slike eksempler som vi vil komme tilbake til i høringen.

Statens vegvesen har heller ikke som mange har trodd anbefalt en bru fra Horten til Jeløy. De har anbefalt at det utredes en løsning med bru eller tunnel Horten Moss. Rapporten viser at tunnel er halvparten så dyr og dobbelt så lønnsom for samfunnet som bru.

LES OGSÅ: En stor dag for Moss?

Vår holdning er at skal det på død og liv bygges en vei mellom Horten og Moss skal denne gå i tunnel helt til E6. Denne veien har ingenting på Jeløy å gjøre!

Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy nærmer seg 4000 medlemmer og vi har fått hundrevis av meldinger og kommentarer fra engasjerte mossinger etter at anbefalingen ble lagt fram.

De ser at dette prosjektet både vil kunne ødelegge vestre Jeløy, østre Jeløy og Mosseskogen i samme slengen.

Dette har gått fra å være en smal Jeløy-aksjon til å bli et anliggende for hele byen.
Vi er usikre om politikerne våre har sett det. Vi ber de politiske partiene i bystyret komme raskt ut med sine standpunkter i saken.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags