Årvoll, stedet MDG glemte...

Brøytebilene kjørte forbi gang- og sykkelveien til Årvoll - som lå ubrøyta på 2. døgnet.

Brøytebilene kjørte forbi gang- og sykkelveien til Årvoll - som lå ubrøyta på 2. døgnet. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LESERBREVJeg har vært aktiv helårsyklist helt siden jeg av nødvendighet, som fergependler med barnehagebarn, ble stående igjen og vente på ferga i Horten litt for ofte. Etter hvert også oppgradert til helårs elsyklist med et gjør-det-selv elsykkelkit og ny jobb på Årvoll, og alle forutsetninger for aktiv sykkependling, men det funka ikke. Det ble ikke noen suksess, bare irritasjon og høyt blodtrykk, inntil MDG endelig fikk gjennomslag for sykkelfelt i Fjordveien, asfaltering av sykkelveier og utjevning av 20 cm høye fortauskanter her og der.

Så i høst har jeg sykla til jobb så mye at vår bil nr 2 ble bestemt pensjonert etter 16 år i tjeneste og ikke fornyet. Elsykling til jobb er like gøy som om man kunne ta på seg skiene og dra på tur to ganger hver dag. Og man kan nerde like mye med påkledning som i Birken og slikt, og mestringsfølelsen av at all slags vær og elementer ikke gjelder for deg når man kommer tørr og usvett på jobb, er på linje med fallskjermhopping og dykking og slikt.

Omtrent samtidig som jeg gikk ut med dette glade buskap til alle som ville høre på, så kom snøen, og jeg ble oppmerksom på A-lag og B-lag i trafikken. Jeg har lagt merke til at i Moss, så blir det lagt vekt på å rydde fortau og vei med samme kvalitet, men så snart man kommer forbi rundkjøringen oppe på Høyda, vel inne i Rygge kommune så blir er det andre regler som gjelder. Her brøytes det ikke før det har falt 10 cm snø, og det merkes. Noen ganger har det vært full stopp, for tohjulinger funker ikke i mer enn 5 cm med våt sørpe, da sporer det så mye at man velter.. Det toppa seg når jeg fra kontorvinduet tok bilde av de små brøytetraktorene på tur tilbake fra oppdag kjøre rett forbi gang og sykkelveien ned til Årvoll som lå utbrøyta på 2. døgnet. (Bilde vedlagt!)

I tillegg, så har man stort sett over hele landet av en eller annen grunn funnet ut at veiskulder og fortau skal være lagringsplass for snø som brøytes av veien. Det ellers utmerkede sykkelfeltet i Fjordveien blir fylt opp med snø, og de nyrensede fortauene blir stort sett fylt opp av sprut fra plogen i løpet av dagen, når veien blir brøyta gang nr 2. Kan jeg foreslå at man begynner å lagre snøen langs midstripa heller, ikke skyfle problemet over på mindretallet?

Det går ikke buss til Årvoll, og man må på jobb, så til slutt ble det ikke noe av å pensjonere gammelbilen og klare seg med en bil i familien. Så jeg bytta den inn for en sprek bensindrevet hybridbil. Men jeg skal fortsette å stemme på MDG, for vi må ta vare på dem som tør på prøve og feile litt. Neste eksperiment mener jeg bør være å legge på så mye avgifter på diesel, at det svir like mye som den sure nitrogensyredampen som dannes rundt dieselbilene på fuktige dager. Dette vet jeg litt om, for vår bil nr 1 har en Fiat diesel, og den stinker som fy så snart det er under 17 grader utetemperatur. Dieselskandale der også dessverre.

Men så snart vinteren gir seg så blir det nye el-sykkelturer i sol og regn, og jeg oppfordrer alle andre middelaldrende gubber med mindre enn 20 km til jobb om å stemme MDG og prøve elsykkel de og.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags