Stopp! Ta vare på fortiden i fremtiden

Moss sentrum
Jeløy
Oversiktsfoto
Flyfoto

Moss sentrum Jeløy Oversiktsfoto Flyfoto Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Innlegg i debatten om byutvikling og jernbane i Moss, signert Jon Hagebø.

DEL

ByutviklingsdebattenUavhengig av ståsted i lokaliseringsdebatten om jernbanetrasé, utbygging av Moss Havn og fergetrafikken gjennom byen, så mener jeg det er særdeles oppsiktsvekkende av bystyret å vedta å utradere det som kanskje er Norges eldste by, selv om dette naturligvis ikke var tilsiktet fra bystyret da det famøse vedtaket ble gjort.

Jeg snakker ikke om Moss fra år 1720. Men om det svært underkommuniserte funnet av en jernalderby på Dilling, først nevnt i Dagsavisen Moss Dagblad 28. juni. Byen – som er den andre i sitt slag som er funnet i Norge - skal ganske enkelt fullstendig utslettes når byggingen av den nye jernbanen starter. Det er vandalisme at jernbaneutbyggingen ødelegger et uerstattelig kulturminne. Dessuten blir verden fattigere når et så pass unikt historisk vitnesbyrd blir ødelagt. Kan bystyremedlemmene i Moss virkelig se seg selv i speilet når vedtaket deres raserer jernalderbyen? Det var – som nevnt - naturligvis ikke hensikten deres, men det er like fullt konsekvensen.

Når vi mandag også fikk nyheten om at Samferdselsministeren stopper Bane NOR på Hamar, og ber om utredning av alternativ trasé, så er det på tide at også bystyret i Moss stopper opp, og trekker pusten. Det er ingen som kommer til å henge dere for å se på en enda bedre løsning enn den dere har vedtatt. Derimot vil dere få et ganske dårlig ettermæle om dere etterlater byen slik dere har planlagt.

At Ketil Solvik-Olsen stopper Bane NOR på Hamar, viser at toget, bokstavelig talt, ikke er gått i Moss heller. Det går an å snu fortsatt. Men det forutsetter at bystyret endrer standpunkt i saken, og går med folkeopinionen. 5800 mennesker har gjort noe aktivt for å protestere mot planene om utbygging, ved å melde seg inn i en Facebook-gruppe. Siden så mange aktivt har gjort noe for å protestere, så er det grunn til å tro at langt flere Det er derfor grunn til å anta at det er langt flere i byen som ikke støtter vedtaket i bystyret. Det er verdt å minne om at ca 6.000 stemte Ap – som største partigruppe - ved siste valg i Moss. Så det er uomtvistelig en folkeopinion som nå tar til motmæle mot planene som foreligger.

Ja, det er ingen tvil om at byens befolkning har sovet i timen. Det har også jeg gjort. Men det er kanskje ikke så rart? Saken har versert siden 1990-tallet, og folk har rett og slett gått surr i hva som egentlig gjelder og ikke gjelder. Godt hjulpet av en lokalavis som overhodet ikke har klart å kommunisere ut hva som egentlig skal gjelde, og ikke minst konsekvensene av vedtakene.

Det er dessuten minst tre forskjellige saker å forholde seg til: Jernbanetrasé, Fergetrafikk og utbygging av Moss Havn. Men det er faktisk ingen av partiene som har gått til valg på å bygge ut byen på denne måten, selv om 70 % av bystyret har vedtatt en plan som kommer til å få enorme konsekvenser for byens befolkning.

Det er også grunn til å sette lupen på avtalen som er inngått med Bane NOR. Er det virkelig lovlig å inngå en avtale som binder framtidige bystyrer på hender og føtter på denne måten. Det er vel en juridisk greie som sier at dersom en avtale har urettmessig store negative konsekvenser for en av partene, så er den ugyldig. Fordi hvis neste bystyre i Moss, f.eks sier at de ikke har råd til å bruke tre milliarder kroner på utbyggingen – som ev er Moss` andel av gildet – så er bystyret, så vidt jeg har skjønt, forpliktet til å BYTTE UT styremedlemmene som er negative, med personer som er positive. Avtalen forutsetter så vidt jeg har skjønt at Moss ikke har lov til å si nei til noe i saken. Dette må være en særs stor negativ konsekvens for Moss.

Så kan man vel si at avtalen gjelder begge veier: Jada, men det statlige foretaket Bane NORs økonomiske muskler er uendelig mye større enn Moss bys. Dermed vil det aldri være noe problem den veien. Staten skal være innbyggerne i Moss og omegns redskap og samarbeidspartner, ikke interessemotpart. Derfor skal det ikke være noen form for hemmelighetskremmeri eller noe forsøkt på lureri – tilsiktet eller ikke – avtalen som blir inngått.

Jeg har ingen utdanning på det området, men det kan være grunn til å se noe mer på dette. Her oppfordrer jeg byens jurister til å ta en ekstra titt på saken, og ev komme med korreksjoner.

Derfor er det på tide å trekke i tømmene, og stoppe opp og tenke litt nøyere over hvordan Moss by skal se ut i framtida. Nå har vi venta på jernbane i snart 25 år. Da skader det ikke å vente et år eller to til for å få den beste løsningen. Dagens løsning medfører riving av 87 hus, med alt det negative det vil ha med seg for alle de berørte. Samtidig ødelegger bystyrets vedtak for all framtid, det som svært mange ikke-mossinger ser, nemlig byens unike beliggenhet til sjøen.

Moss er ikke lenger en industriby. Moss er en by som folk skal leve og bo i. Svært mange pendler bort fra Moss for å jobbe. Men man bor i byen og man betaler skatt i byen. Det er det som er viktig. Ikke ødelegg den unike muligheten vi har for å skape en herlig framtid i Moss – den svært så bortgjemte perlen av en by. Hvis man bygger boliger, kontorer, butikker, grønne lunger og serviceanlegg i stedet for jernbane og havn, og trekker til seg ressurser fra nær og fjern, så vil dette være en positiv og også langt mer økonomisk bærekraftig utvikling for Moss. Det er ikke å kimse av.

Alle disse punktene, bør være nok til at bystyret tenker seg om en gang til - og går for en utredning av Jonathan Parkers forslag om alternativ trasé. Slik jeg ser det, så er det den mest fornuftige løsningen på problemene Moss by står overfor.

Forhåpentlig vil en uavhengig utredning komme til samme konklusjon. Gjør den ikke det, så får vi akseptere det.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags