Parker, Norsk Bane og Deutsche Bahn

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevI en kronikk i Moss Avis den 9.7.18, prøver Jonathan Parker å legitimere jernbanesatsingen på Myra, ved å vise til at Norsk Bane «har tett samarbeid med Deutsche Bahn». Deutsche Bahn er et av Europas største jernbaneselskaper med høy kompetanse på planlegging og bygging av høyhastighetsbaner. Hva går så dette samarbeidet, som Parker viser til, ut på?

I utredningen som Norsk Bane gjorde for Bedre Byutvikling Moss (BBM), er ikke Deutsche Bahn kreditert, det fins ikke spor av at de har bidratt til rapporten. Det fins heller ikke spor av et aktivt samarbeid mellom de to selskapene på Norsk Banes hjemmeside.

Men med et enkelt google søk, kan vi se at de to selskapene hadde et samarbeid frem til 2013. Aftenposten, NRK og andre medier, kan fortelle om et samarbeid mellom de to partene som opphørte, etter en opprivende konflikt. Utgangspunktet for samarbeidet var en utredning om høyhastighetsbaner for Norge, som var levert av de to selskapene. Denne utredningen ble senere slaktet av Jernbaneverket, som mente at kostnadsestimatet var alt for lavt.

I forbindelse med konflikten mellom de to partene, uttalte seniorkonsulent i Deutsche Bahn, Knut Olav Halvorsen, seg til Aftenposten. Han sa at Norsk Bane "har brukt vårt navn og vår logo på en måte vi ikke står inne for, og som vi ikke har kontroll med". I Jernbanemagasinet hevdet Halvorsen at Norsk Bane har "feiltolket" Deutsche Bahns konklusjoner, og at de feilaktig er brukt som et sannhetsvitne for Norsk Bane.

Norsk Bane var uenig i utsagnene og følte seg dolket i ryggen, av det tyske jernbaneselskapet. I henhold til Parker har altså disse to partene begynt å samarbeide igjen. Merkelig at det ikke finnes spor av dette samarbeidet noen steder.

Norsk Bane har vært tema før, og jeg kan jo minne om at selskapet har to ansatt, de har litt over hundretusen kroner i egenkapital, de har tapt ca ti millioner de siste årene og de er eid av en rekke små kommuner som har det til felles at de ikke har jernbane. Parker hevder at jeg tyr til «nedsettende karakteristikker av Norsk Bane AS som enmannsforetak». Der tar han feil, jeg formidler kun fakta, men Parker opplever kanskje det som nedsettende?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags