– Alt i rute

Alt borte: Men i følge prosjektleder Rasmussen er det helot etter planen. Foto: Terje Holm

Alt borte: Men i følge prosjektleder Rasmussen er det helot etter planen. Foto: Terje Holm Foto:

Av
DEL

DebattArild Johnsen etterlyser i leserinnlegget «Hvorfor stille etter stormen?» i Moss Avis 3. juli at Bane NOR skal komme i gang med arbeidene, og frykter for framdriftsplanen for jernbaneutbyggingen gjennom Moss og Rygge.

Til det kan vi berolige og melde at dobbeltsporutbyggingen mellom Sandbukta og Såstad både er i gang og i rute. Det er ingen forhold ved arbeidene til nå som skulle tilsi at det vil bli forsinkelser i fremdriften. Målet om planlagt operativ drift på nytt dobbeltspor i desember 2024 står fortsatt.

Johnsen viet i sitt innlegg også en del plass til å oppsummere status for hvem som skal engasjeres som entreprenør på hovedkontrakten, men vi mistenker at innlegget muligens har ligget «på vent» hos debattredaksjonen i noen dager, da Moss Avis både på nett og papir har omtalt at vi nå har valgt samarbeidspartnere for disse arbeidene.

Kontrakten med MossIA ANS, som er navnet på arbeidsfellesskapet mellom Implenia Norge AS og Acciona Construcción S.A. ble signert 28. juni. De er allerede i full gang med prosjektering og forberedelser til anleggsarbeider.

Noen av de første oppgavene de vil gå i gang med er supplerende grunnundersøkelser i området fra Kransen og ned mot det nye stasjonsområdet i Nyquistbyen. Innen geoteknikk har de blant annet hentet inn spesialistkompetanse fra Norges Geotekniske Institutt (NGI) for å ivareta områdestabilitet og trygg anleggsgjennomføring i krevende grunnforhold. At vi har fått på plass et solid fagmiljø som   har god kompetanse på å jobbe med blant annet kvikkleire, har vært helt avgjørende for prosjektet. Dette er noe som vi vet også er viktig for innbyggerne i Moss.

Etter denne innledende perioden med grunnundersøkelser og prosjektering, regner prosjektet med å begynne med de større fysiske arbeidene i løpet av oktober. Også dette er helt i tråd med fremdriftsplanen for prosjektet.

Når Johnsen peker på at det er stillstand på jernbaneutbyggingen i Moss er det på sin plass å melde at det for tiden pågår hektisk anleggsaktivitet i Moss gjennom sommeren. Østfoldbanen er stengt i seks uker for at Bane NOR både skal utføre nødvendig vedlikehold på eksisterende linje samt utføre tidskritiske anleggsarbeider, som i Moss der vi i sommer legger sporene via Moss havn syd for stasjonen. Slik kan nytt dobbeltspor og ny stasjon bygges uten at togtrafikken blir hindret i anleggsperioden, de neste fem årene.

At Nyquistbyen og andre områder er «anleggsklare» i god tid før innrykk av store maskiner har vært en forutsetning som hele tiden har ligget til grunn slik at hovedentreprenør skal kunne utføre supplerende grunnundersøkelser og forberede prosjektering.

Vi har stort fokus på å dele informasjon om prosjektet. Vi har derfor informert mye rundt kommende faser av prosjektet i åpne møter samt en rekke kanaler både på trykk og på nett, inklusiv presse. Detaljer rundt hovedarbeidene, om hvor de skal starte og når, vil vi komme tilbake til så snart entreprenør har fått ferdigstilt sin prosjektering.

I mellomtiden ønsker vi på prosjektet alle innbyggere i Moss og Rygge en fin sommer!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags