Åpent brev om Rv19 til statsråd Jon Georg Dale og Turid Stubø Johnsen i Statens vegvesen

Konsekvensene av "referansealternativet" ifølge Statens vegvesen

Konsekvensene av "referansealternativet" ifølge Statens vegvesen

Av
DEL

LeserbrevStatens vegvesen (SVV) og byens ordfører inviterer stadig til innspill fra mossebefolkningen om Rv19. Likevel avslås Bedre Byutvikling Moss (BBM)s anmodning om å fremskynde utredning av RV19 i bergtunnel fra kanalen via Kransen til Årvoll slik:

«Det er utarbeidet en liste over borepunkter med sikte på å utfylle bildet av grunnforhold ut fra hva som allerede er kjent, særlig ut fra gjennomførte grunnundersøkelser i jernbaneprosjektet......

……. Det gjennomføres ikke undersøkelser langs fullstendige traseer i denne omgang»

Statens vegvesenet har kunngjort at de fokuserer kun på aktuelle krysningspunkter ved Kransen. Her finnes en mengde grunnundersøkelser fra før. Borepunktplanen som er fremlagt viser at de færreste av borepunktene er i nærheten av selve krysningspunktet ved Kransen. De øvrige 190 borepunktene planlegges ved Innfartsveien, Klostergata, Abels gate, Løkkegata, sentrum og mellom Kransen og kanalen. Disse punktene er helt opplagt beregnet til å finne nye og hittil uutredede traseer fra innfartsveien til kanalen.

SVV har et lite håp om at det finnes noe bedre enn «referansealternativet» som de frarådet i mulighetsvurderingen utgitt i november 2017 (se illustrasjon av innløsningsplanen – rivingshusene er farget rød). Uttalelsene fra SVV hittil har kun omtalt løsninger som krysser OVER banen ved Kransen. Dette innebærer – i beste fall - mye riving og krigslignende tilstander i en anleggstid i Moss sentrum som vil strekke fra 2019 til 2031. Sluttresultatet etter 2031 vil være en byutviklingsmareritt.


I møte med SVV er det presisert at hensikten med grunnundersøkelsene er å kartlegge alle aktuelle traseer med krysningspunkt ved Kransen slik at man kan gi en konkret bestilling til BaneNOR om forsterkning av banen innenfor fristen februar 2019. Vårt forslag, som sannsynligvis er det eneste som innebærer en skånsom kryssing i bergtunnel UNDER dobbeltsporet ved Kransen, nektes utredet. SVVs avslag utelukker at vårt forslag kan gjennomføres. Dette skyldes at SVV hindrer samordning av BBMs forslag med vedtatte dobbeltspor! Da står Myraalternativet igjen som eneste brukbart dobbeltsporalternativ for mossebefolkningen!

BBM ser at ingenting gjøres for å sikre at vedtatte dobbeltspor samordnes med den eneste mulighet for en Rv19 i en bergtunnel under sentrum. Dette oppleves som et like stort svik mot mossebefolkningen som det som BaneNOR/bystyret sto for ved å ikke utrede noe alternativ på banen. Nå må bystyret kjenne sin besøkelsestid og sørge for å innfri statsrådens bønn i Moss avis 27 august i år. De må bare be om en kvalitetssikring av Myraalternativet som ikke hindre Rv19 og som 61% av befolkningen i Nye Moss vil ha.

Inntil videre inviterer BBM befolkningen i Nye Moss til en serie med små befaringer i kanalområdet. Den første blir allerede fredag den 8. september kl 1600. Detaljene står på vår facebookgruppe.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags