– Er det virkelig verdt det, Høyre?

Konsekvenser: – At saken ikke er godt nok belyst er gammelt nytt for Høyre. Høyre later til bevisst å ha gått inn for å villede og underkommunisere konsekvensene av jernbanevedtaket, og at ingen alternativer er vurdert, til innbyggerne, skriver Eirik Stridsklev Nilsen.

Konsekvenser: – At saken ikke er godt nok belyst er gammelt nytt for Høyre. Høyre later til bevisst å ha gått inn for å villede og underkommunisere konsekvensene av jernbanevedtaket, og at ingen alternativer er vurdert, til innbyggerne, skriver Eirik Stridsklev Nilsen.

Av
DEL

KRONIKK20. august kunne vi lese en kronikk i Moss Avis, signert Høyres gruppeleder Sissel Rundblad.

Kronikken inneholder en helt sentral innrømmelse fra partiet: Hvilken «normal» innbygger setter seg ned og leser hundrevis av sider i en reguleringsplan?

Jernbaneløsningen ble først kjent når media grep tak i saken, og folk fikk innsikt i konsekvensene av vedtaket [...].

Bedre Byutvikling Moss (BBM) og mange andre har i lang tid hevdet at konsekvensene av jernbaneutbyggingen har vært for dårlig kommunisert til mossingene. Dette har Høyre nektet for, og heller fokusert på sin snevre tolkning av begrepet «representativt demokrati». 

Tusenvis av mossinger som har løftet stemmen for utredning av alternativer og brakt til torgs en rekke solide argumenter har blitt møtt av Høyre med latterliggjøring, hån, marginalisering, politisering og idiotforklaring.

Det er interessant å lese at Høyre nå, når vi går mot valgåret 2019, innrømmer at konsekvensene av jernbanevedtaket har vært for dårlig kommunisert til mossingene. At saken ikke er godt nok belyst er gammelt nytt for Høyre. Høyre later til bevisst å ha gått inn for å villede og underkommunisere konsekvensene av jernbanevedtaket, og at ingen alternativer er vurdert, til innbyggerne.

Høyre har sett arbeidet BBM har gjort, og utvilsomt sett at kun 27% av innbyggerne i Moss ønsker den løsningen Høyre (og Arbeiderpartiet, Venstre og SV) fortsatt kjemper mot sine egne innbyggere for å få bygget.

Eirik Stridsklev Nilsen, Moss, BBM

Eirik Stridsklev Nilsen, Moss, BBM

Gruppelederen vedgår at Høyre forstår selve kjernen av problemet; at de presser gjennom et prosjekt som totalt endevender Moss: mer enn 500 mossinger kastes ut av hjemmene sine, den 40 meter dype kulverten i byens hovedtrafikkåre, stasjonen som plasseres nede ved Rockwool, trafikkaos, rasfare, kvikkleire, kostnader, risiko for at RV19 utvides oppå bakken – listen av negative konsekvenser er lang. Listen over hva prosjektet tilfører byen er kort, hvem som vil ha løsningen er uklart og argumentene for trasévalg og stasjonsplassering tynne.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttaler i Moss Avis 25. august:

– Så skal framføringen [av jernbanen i vedtatt trasé] stoppes, må jeg få beskjed om det fra bystyret [i Moss] eller fylkestinget i Østfold, eller av Stortinget, sier [Samferdselsminister] Solvik-Olsen – slik han har sagt flere ganger før.

Samferdselsministeren er krystallklar i sin tale – han er klar for å se på saken på nytt, selv nå, selv når arbeidet er i gang. Solvik-Olsen tar ingen forbehold i sin uttalelse.

Dersom Høyres innrømmelse om at jernbanekonsekvensene har vært ukjent for de fleste mossinger skal ha noen som helst verdi, og ikke kun være en hån mot alle de som ønsker å se om det finnes andre løsninger, må det avstedkomme reell endring. 

Det er åpenbart ikke for sent.

Flertallet av innbyggerne vil ha utredet alternativer. Pendlerforeningen vil ha alternativer utredet. Næringsliv og gårdeiere i Moss vil ha alternativer utredet. Hvem er det egentlig Høyre tviholder på sin dårlig forankrede jernbaneløsning for? Har ikke Høyre i Moss (og Rygge) først og fremst en forpliktelse til å gjøre som innbyggerne i Moss (og Rygge) vil?

Tror virkelig Høyre at innbyggerne i Moss ville vende dem ryggen dersom de snur i jernbanesaken og sørge for at vi får utredet alternativer som kan være billigere, mer skånsomme og totalt sett bedre for byen?

Jernbanedebatten og de negative konsekvensene av den vedtatte jernbanetraséen skal fortsette å følge oss lenge, kanskje i årevis fremover. Det er ingen utsikter til at den vil avta, og muligheten for å skylde på andre er borte.

Er det virkelig verd det å kjempe mot sine egne innbyggere – velgere – inn i valgåret 2019?

LES OGSÅ:

Klar for å skrinlegge ferjefri kryssing av fjorden 

Enorm glede i Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy 

– Høyre står samlet bak Fløgstad

23. august skal Moss Høyre velge sin ordførerkandidat 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags