Hvem var det som misforsto?

Jonathan Parker, leder i Bedre Byutvikling Moss (BBM)

Jonathan Parker, leder i Bedre Byutvikling Moss (BBM)

Av
DEL

DobbeltsporSissel Rundblad påstår i Moss Avis at «reguleringsplanen lå ute til høring i henhold til Plan- og Bygningsloven før det endelige vedtaket ble lovlig fattet» Dette er ikke sant!

Kommunen kunngjorde i februar 2017 at kun tre personer hadde påklaget dobbeltsporvedtaket. Først da gikk det opp for oss som naboer til planområdet at vi verken hadde fått være med på høringsrunden eller fått varsel om vedtaket. Etter mye om og men innså kommunen at dette var ulovlig. Klagefristen ble utvidet i tre uker og hundrevis av naboer måtte varsles. Disse naboene fikk aldri delta i høringsrunden før vedtaket, men  beskrev sine bekymringer i 85 klager på tilsammen 250 A4 sider. Endelig hadde de en sjans til å bli hørt! Rådmannen lot seg presse til å avvise samtlige klager med noen få avsnitt. Det samme gjorde Fylkesmannen i Vestfold noen uker senere. Dette er ikke et lovlig fattet vedtak.

Rundblad bestrider at konsekvensene av vedtaket ble underkommunisert, men lover å kommunisere bedre neste gang. Betyr dette at vi får sannheten neste gang? Hovedproblemet var at befolkningen ble avspist med feilinformasjon. Vi  påpekte at vedtaket bygger på sviktende grunnlag, men ingen lyttet.

Vi har fått rett i at dobbeltsporet ikke innfrir  løftene som ble gitt:

• Skulle koste seks milliarder, men koster 9,5 etter siste telling.

• Var og er ikke samordnet med Rv19.

• Gir ikke eventyrlig fortjeneste til kommunen pga eiendommene i Nyquistbyen.

• Innebærer ikke minimal risiko for befolkningen i anleggstiden som oppgitt i ROS analysen.

• Er ikke samordnet med flytting av ferjekai.

• Har ikke løst adkomst til havna som påstått.

• Er ikke tilpasset en flunkende ny containerhavn med godsporforbindelse på en utfylling i Værlebukta.

• Er ikke mulig å sammenkoble med fremtidig høyhastighetsbane.

Mossinger flest rister på hodet av at bystyret ble ført bak lyset på denne måten. Deres redning kan være å gripe tilbudet fra regjeringen om å kvalitetssikre Myraalternativet før valget. Alternativet er at andre sørger for det etter valget !

LES OGSÅ:

Om å bli involvert

– Er det virkelig verdt det, Høyre?

– Høyre står samlet bak Fløgstad

Vil flytte containertrafikk til Moss til andre havner i Oslofjorden 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags