Gå til sidens hovedinnhold

Om bomring og konsekvenser

Artikkelen er over 3 år gammel

Debatt Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Bystyret i Moss er i ferd med å velge en gigantisk løsning for å løse trafikale problemer. De skisserte løsningene med lange tuneller og store ombygginger  av byen, er en millionby verdig, ikke en relativt liten by i Norge. Og det er skremmende å lese at vår ordfører ikke ser andre løsninger enn å gi innbyggerne i Moss, regningen. Og disse  løsningene blir ikke påtvunget oss av staten, og bystyret kan velge å si nei.

Dette vil medføre en stor utgift for alle, ikke minst for familier med barn. De er avhengig av bil for levere og hente barn i barnehager og å komme seg til jobb i tide. Det er den samme prosedyren om ettermiddagen, men i tillegg kommer transport av barn og ungdom til forskjellige fritidsaktiviteter. De må kanskje passere bomstasjonene 6 - 8 ganger pr dag. Dette vil gi dem en ekstra utgift på mellom 30 og 40 tusen kroner pr år.

Hvor mange vil få redusert levestandard og økonomiske problemer av dette? Jeg har tidligere etterlyst en reaksjon fra fagforeningene og LO som hvert år kjemper med brask og bram, for at deres medlemmer skal få noen ekstra kroner i lønnsoppgjørene. Hvor mange lønnsoppgjør må til før denne enorme utgiften er dekket.

 En gang i tiden var det en naturlig oppgave for det offentlige å sørge for at det ble bygget veier i Norge. Og nå som pengene flømmer inn i Norge, har vi ikke råd til investeringer for fremtiden. Er det rart at vi opplever et folkeopprør mot bompenger. Jeg har nettopp kjørt rundt i Sverige og Danmark. Den eneste bommen jeg trengte å passere sto på Svinesund. Derimot for å kjøre til Oppdal og hjem igjen, passerte jeg 26 bommer. Er det rart at det blir et folkeopprør.

Det er på tide å stikke fingeren i jorden og finne andre løsninger for Moss. Løsninger som kanskje ikke er fullgode, men vil gi en god løsning inntil videre. Jeg kan gi bystyret noen ideer som kan bidra til de som ikke ser andre løsninger.

Stans den enorme boligbyggingen på Jeløy slik at den grønne øya kan bevares for fremtiden. Stans utbyggingen i sentrum slik at Moss får et levende sentrum og ikke bare blir en soveby for Oslo. Vi har store arealer nord og øst for sentrum og med Rygge også sør for byen. Gjør innfartsvegen om til en firefelts veg med bro over jernbanen. Kostnadene for dette vil bli redusert med flere milliarder. Og om det skulle bli litt kø i rushtiden, så er det det alle som bor i en by i dag, kan forvente seg.  

Og før eller senere vil nok noen politikere med fremtidsvyer, vedta at ferjeleiet må flyttes ut fra sentrum.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.