Tung tids tale om bompenger

Svarer på tiltale: –Men etter fem år med Frp i Samferdselsdepartementet, konstaterer vi at man er lenger unna enn noen sinne. Klart det er tungt for Frp, skriver NAF's Stig Skjøgstad.

Svarer på tiltale: –Men etter fem år med Frp i Samferdselsdepartementet, konstaterer vi at man er lenger unna enn noen sinne. Klart det er tungt for Frp, skriver NAF's Stig Skjøgstad. Foto:

Av
DEL

DebattDet er ikke overraskende at nestlederen i Frp og tidligere samferdselsminister Solvik-Olsen synes det er sårt at NAF påpeker at bompengetrykket har økt på hans vakt.

Et kjent retorisk grep når man står fast er å skifte tema. Solvik-Olsen forsøker her å vri seg unna å snakke sak ved å blande inn et uakseptabelt personangrep på NAFs kommunikasjonssjef. Det tar fokus vekk fra den virkelige diskusjonen:

Nemlig hvordan bli kvitt bompengene? Det er NAFs politikk. Det har vært NAFs politikk fra før Frp kom i regjering.

Men etter fem år med Frp i Samferdselsdepartementet, konstaterer vi at man er lenger unna enn noen sinne. Klart det er tungt for Frp.

Solvik Olsen sloss for sitt ettermæle, og som interesseorganisasjon for trafikanter kan vi stadfeste at han har mange suksesser å vise til: Økte samferdselsbudsjetter, mer veibygging og redusert vedlikeholdsetterslep, sterk satsning på jernbane og kollektiv.

Samtidig har de ikke levert på det ene, store målet om å fjerne bompengene.

Tvert om, de har endret veiloven og gjort det mulig for lokalpolitikerne å bruke bompenger i en grad vi ikke har sett før. NAF gikk tydelig imot endringen i veiloven. Akkurat som vi har vært tydelig imot bompenger som finansiering av veibygging.

Selvsagt forstår vi i NAF at samferdselspolitikken ikke styres av ett parti alene. Derfor er vi forsiktige med å rette anklager mot ett politisk parti. Vi jobber opp mot de politikerne som til enhver tid styrer.

Både lokalpolitikere og rikspolitikere begynner å se hvor massivt bompengetrykket nå føles for mange, spesielt i og rundt byene. Våre medlemsundersøkelser viser at i Stavanger, Bergen og flere andre byer, har motstanden mot bompenger økt.

Politikere av alle farger må se seg om etter nye løsninger. NAF mener de løsningene er:

1) Mer statlig finansiering av infrastruktur.

2) Avskaffe bompengene og utrede veiprising som middel for å regulere trafikken i byene.

Gjennom mange år har vi påpekt i media og i møte med politikerne at bompenger ikke er en god løsning. Når det folkelige engasjementet blusser opp, blir også vår motstand mer synlig. NAFs politikk på bompenger er fastsatt av våre medlemmer, vi er demokratisk styrt. På vegne av de mer enn 2000 tillitsvalgte og engasjerte i NAF tar jeg avstand fra enhver påstand om at vi er partipolitisk farget.

Vi håper Solvik-Olsens etterfølger i Samferdselsdepartementet utnytter det momentet som bomsaken nå har. Med folkelig engasjement i ryggen, og med NAFs helhjertede støtte, har Jon Georg Dale en unik mulighet til å skape politisk flertall for å finne nye løsninger på bompenger.

LES OGSÅ:

Når NAF blir Ap's talerør

Eks-statsråd med selektiv hukommelse

Kamp mot bompenger!

En god nyhet for norske bilkjøpere

Om bilistenes bompengeregning 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags