– Jernbaneplanene kan fortsatt endres og det finnes flere gode alternativer

Fremtiden?: – Det må kunne gå an å få utredet alternativ til dagens løsning mens prosjekt skrider fram, skriver Trond J. Valde i MDG i denne kronikken.

Fremtiden?: – Det må kunne gå an å få utredet alternativ til dagens løsning mens prosjekt skrider fram, skriver Trond J. Valde i MDG i denne kronikken. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Aktuell kommentar av Trond J. Valde, Miljøpartiet de Grønne.

DEL

Aktuell kommentar Miljøpartiet de Grønne vil ha en fremtidens jernbane som fungerer i de neste 100 år. En jernbane og jernbanestasjon som gjør det attraktivt å bo og oppholde seg i Moss sentrum. MDG ønsker en stasjon med fire spor under bakken, to spor for hurtigtog i 250 km/t og to spor for tog som stopper i Moss.

Bestillingen som er gitt til Jernbaneverket har så krappe svinger at de bare tillater 80–90 km/t. Vi ønsker ingen forsinkelser i arbeidet med dagens prosjekt. Dette bør gå fremover som planlagt.Det forhindrer likevel ikke en refleksjon over at vi i 25 år har blitt holdt fast i dagens løsning med argumentet og trusselen om at vi mister vår plass i køen.

Dagens jernbaneløsning er basert på tre forhold:

  1. Det ene var at Peterson papirfabrikk trengte et sidespor.
  2. Det andre var at vi trenger et sidespor til havna.
  3. Det tredje at stasjonen må ligge i sentrum.

Moss i endring

Peterson papirfabrikk er nedlagt. Havna har i dag et sidespor uten at det blir brukt. Det fremtidige sidesporet er det vanskelig å forstå hvordan det skal kunne brukes siden det må krysse tre spor på stasjonen før det når der det skal gå. Dette vil ta mye tid for å komme i riktig posisjon. Godstoget må også gå så fort at det ikke hindrer persontrafikken. Sporene igjennom Moss er fra Jernbanens side lagt med prioritet for persontrafikk. Allerede i dag går det minst fire persontog i timen det meste av døgnet. Dette skal øke i fremtiden. Det blir kun et lite opphold midt på natten hvor det er mulig for Havna å bruke sidesporet. Dagens sidespor blir ikke brukt og det er lite sannsynlig at det nye sporet vil bli brukt.

Da gjenstår ønsket om at jernbanestasjonen må ligge i sentrum.Det må kunne gå an å få utredet alternativ til dagens løsning mens dagens prosjekt skrider fram.

Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen uttalte til Moss Avis forrige uke at en forsinkelse på noen måneder eller sågar et år eller to ikke burde være avgjørende når det kom til prosjekter med en tidshorisont på 50 til 100 år som den er for vår jernbane.

Holmestrand

I Holmestrand gjorde de store endringer ved å flytte jernbanestasjonen fra å ligge ute åpent i byen og derved rasere mye av bebyggelsen, til å ligge inne i fjellet bak sentrum. Da slapp de å rive mange hus og lang tids kaos i byen og det sparer byen for den støyen både lokale tog og hurtigtog ville gi i fremtiden. Denne endringen ble gjennomført like før de skulle «stikke spaden i jorden» og uten forsinkelser. Solvik-Olsen har vist seg som en handlingens man selv om jeg skulle ønsket meg mindre vei og vesentlig mer jernbane.

Hva med å gjøre som Holmestrand? Legg traseen slik at passerende tog kan holde 250 km/t og derved bedre kunne konkurrerer med fly i reiser til Göteborg, København og videre nedover kontinentet. Samtidig få en stasjon som ikke gir store støyplager for omgivelsene det meste av døgnet.

Sving og stasjon

Jernbanen slik den er foreslått i Moss har fått en så krapp sving for å nå ned til der den nye stasjonen er foreslått at togene må bremse ned til 80–90 km/t for ikke å kjøre av sporet. Begrunnelsen er at alle tog i fremtiden skal stoppe i Moss.

Bare som en tanke med en stasjon inne i fjellet under Allaktivitetshuset/Høyenhall. Der er fjell. Stasjonen kan ligge litt dypt så ikke det blir for mye vansker for dem som bor over traseen videre sørover. Traseen kan også bli kortere enn dagens løsning.

Vi får minimalt med støy. Vi behøver ikke å rive Nyquistbyen. Den kan restaureres og bli en perle slik mange byer ved kysten kan skryte av. Da kan Moss Havn skrinlegge alt eller det meste av utfyllingen siden de ikke må avgi areal til jernbanen. De kan heller ruste opp både havna og badestranden i enden av anlegget. Stasjonen vil ligge enda mer i sentrum av den nye byen Moss eller Moss/Rygge.

Eller kanskje Jernbaneverket har en bedre løsning?

Her er det bare vinn, vinn og vinn.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken