Sorry Norge!

Hurum kan forsterke vår sentrale plassering og gi oss god byutvikling

Hurum kan forsterke vår sentrale plassering og gi oss god byutvikling Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leserbrev-Da har ikke Moss lenger plass til landets største fergesamband.

Moss blir et stadig mer attraktivt sted å bo. Eiendomsprisene stiger takket være god infrastruktur, nærhet til Oslo, fint klima og et vakkert landskap. Jeg mener utviklingen av byen må ha et hovedmål: «Vi må lage en fin by». En urban fjordby med fine steder hvor vi kan møtes. Fine steder er gjerne attraktive for næringsvirksomhet også. Det blir bra.

Moss har lenge hjulpet staten med å være vertskap for landets største bilfergesamband. Nå er det skjær i sjøen. Ulempene med dette vertskapet er formidable. Derfor har mossingene lenge bedt om tunnel under byen som fjerner fergetrafikken fra overflaten. Staten har svart med utredninger og Stortinget har satt av en milliard i Nasjonal transportplan. Mange har jobbet mye for å få til dette.

Plutselig kommer Staten til Moss og sier at en slik tunnel blir så dyr at det ikke er «samfunnsøkonomisk forsvarlig». Statens vegvesen anbefaler ikke en løsning for fergetrafikken i Moss. Hva bør Moss gjøre da? Jo, vi bør ta opp hovedmålsettingen vår. Vi ønsker en fin by. Det er ikke forenlig med å legge et nasjonalt trafikknutepunkt åpent midt i byen vår. Dersom ikke staten finner det samfunnsøkonomisk forsvarlig å legge fergetrafikken i tunnel, da kan vi dessverre ikke lenger være vertskap for denne nasjonale biltrafikken. Vi kan ikke lenger ta ansvaret for at landet trenger et trafikknutepunkt midt i Oslofjorden. Staten får finne en annen løsning enn Moss. Takk for samarbeidet. Vi kan muligens hjelpe til i en overgangsfase.

Finn-Erik Blakstad

Gruppeleder i Rygge

Moss og Rygge Venstre

Følg på: Facebook

Trafikken over fjorden har altså blitt så stor at Moss ikke kan hjelpe til lenger. Staten har luftet tanken om at kanskje Moss kan hjelpe til på en annen måte. Staten tenker at kanskje Jeløy kan bidra? Svaret er nei. Vi ønsker ingen motorvei-bro over Gullholmen. Vi må si: spør heller broren min. Han er mye større og sterkere enn meg. Broren min heter Hurum.

Det som er så bra med bror Hurum er at han alltid sier ja. Han vil ha broer til både Vestfold og Vestby. Fra Moss tar det ca 10 minutter å komme seg til Vestby. Ny vei fra Vestby via Hurum til Vestfold er bra for oss i Moss. Det vil åpne opp for byutvikling rundt fjordbyen. Utvikling på Hurum vil også forsterke vår sentrale plassering ytterligere.

Bane Nor har startet arbeidene med ny jernbane gjennom Moss. I 2021 åpner Follotunnelen. Allerede om 3-4 år reduseres reisetiden mellom Moss og Oslo med 10-11 minutter. I 2024 åpner nye Moss stasjon. Samtidig må vi jobbe med vårt hovedmål. Å lage en fin by. Det blir det store muligheter for rundt nye Moss stasjon. Det virker som at mange er enige om at containerhavna ikke skal ligge der den ligger i dag. Personlig mener jeg Borg er et egnet sted. Andre ønsker ny havn utenfor Klevberget. Uansett: rundt nye Moss stasjon kan det bli veldig fint. Flott utsikt. Flotte solforhold. 27 minutter fra Oslo S. Hyppige avganger. 2 millioner mennesker under en time unna. Her kan man bo, møtes og arbeide.

Ny teknologi gir byutvikling nye muligheter. I dag kan det bygges bydeler med smart teknologi som gir fine steder med ren luft og rene effektive transportmidler. Nye Moss bør ta eierskap til denne utviklingen. Hvordan kan smart teknologi og den nye stasjonen gjøre Moss til et utstillingsvindu? Et utstillingsvindu for andre som ønsker å bli en fin by.

Det har jeg lyst til å jobbe med fremover. Heia nye Moss.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags