Om prestisje og forsoning i Moss

Knut Chr. Hallan, Son.

Knut Chr. Hallan, Son.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Kronikk om byutvikling, engasjement og planer i Moss, signert Knut Chr. Hallan, Son.

DEL

Kronikk om byutviklingDen til dels harde ordbruken, alle påstandene og den økende harmen over å ikke bli hørt, er ingen tjent med i Moss.

Skal vi ta et krafttak sammen og legge prestisjen vekk, legge partipisken vekk og velge en løsning som virkelig kan bli tilpasset Mosseborgernes beste?

Forutsetningene for ny infrastruktur har forandret seg fra da arbeidet startet for 20 år siden. Poenget med ny infrastruktur er å løse problemer og være litt foroverlent.

I Moss har ordføreren fått til mye positivt, men nå er tiden moden for å takle de største utfordringene til felles beste.

Når det inviteres til et Folkemøte mandag 7. august, der bystyret inviteres spesiellt, er det et veldig bra forsøk på forsoning. Det er et ønske om dialog som folk klarer å oppfatte i en ellers komplisert teknisk sak.

Det er et forsøk på å se på mulighetene, helt fritt uten å ta hensyn til gamle forestillinger og gamle kamper. Moss er nemlig sterkt forandret de siste årene. Peterson er borte og det vokser opp en helt ny moderne bydel. Vi er enige om å legge jernbanen på oversiden. Kan vi diskutere saklig hva som bringer oss først til målet om å få en effektiv Intercity linje som får så store konsekvenser for både havnen og for en evt tunnell for RV 19?

Kan vi ta sjansen på å drøye rivingen av Nyquistbyen før vi vet om det overhodet lar seg gjøre å bygge RV 19 fra Blinken til Tykkemyr? Kunne vi kikke nærmere på om det finnes andre alternativer enn en jernbanestasjon som får så store konsekvenser for havnen?

Kunne vi sogar finne en måte å kompensere BaneNOR Eiendom for evt tap av forjeneste ved eiendomsutvikling, slik at man kunne legge jernbanetraseen på et fritt grunnlag ?

Kunne vi være ærlige mot oss selv å si at teknikken går lynraskt m h t elbusser, elbiler, elsykler, så raskt at vi må tenke fremover. At det faktisk går an å la være å legge firespors jernbane i strandkanten i en vestvendt fjordby som Moss, at vi kan unngå å måtte sprenge grunner i Værla ?

Det nye Moss inkl Rygge trekker byen oppover mot høyden, kanskje vi kunne diskutere hva det betyr i stedet for å låse oss fast i en eneste vedtatt løsning ?

Kunne vi ta et pust i bakken og vente på planene for samtlige havner i Oslofjordområdet blir ferdig ? Det må jo kunne diskuteres åpent og saklig om forutsetningene for et nytt sidespor på havnen er tilstede. Kan vi få en saklig redegjørelse om det i det hele tatt er mulig, både praktisk og økonomisk ?

Skal vi klare å legge presisjen til side, klare å møtes til en saklig dialog, slik at vi slipper å oppleve at det blir Samferdselsministeren som trekker i nødbremsen. Hadde ikke det vært det beste om vi ser nok en gang på forutsetningene og vurdere om vi oppnår det vi alle håper på? Derfor ber jeg politikerne lytte til folket. Det er først nå budskapet er kommet frem til folk flest.

Det er et spørsmål om forsoning om en løsning som vi kan leve med.

LES OGSÅ:

Om å bli hørt... 

Aksjonsgruppe inviterer bystyret til fredsforhandlinger

Protestmarsj med konsekvenser?

Fredsforhandlinger om hva?

En god løsning for folk og byen Moss

– På tide å lytte...? 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags