Det blir ingen omkamp

Blir som vedtatt: Togets vei gjennom Moss endres med de konsekvenser det medfører.

Blir som vedtatt: Togets vei gjennom Moss endres med de konsekvenser det medfører. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

DebattJeg tillot meg å spørre om hva den såkalte «kvalitetssikringen» av forslaget fra Norsk Bane AS om en alternativ trase egentlig skulle gå ut på. («Kvalitetssikring av en fantasi?», MA 8.11.) I den forbindelse antydet jeg noen problemer knyttet til dette alternativet, og jeg presenterte noen kritiske betraktninger hva angår seriøsiteten til Norsk Bane AS.

Jeg sa imidlertid at det ikke er usannsynlig at det kunne ha latt seg gjøre å bygge en bane langs denne traseen, men at kostnadskalkylen fra Norsk Bane AS er verdiløs.

Spørsmålet utløste en strøm av sinte innlegg i kommentarfeltene fra Jonathan Parker, og et leserinnlegg 9.11.som synes å være skrevet i affekt og som må karakteriseres som et personangrep snarere enn en oppklaring av hva «kvalitetssikringen» skulle bidra med – bortsett fra å bekrefte Parkers konklusjoner.

Parkers innlegg bringer intet nytt til debatten. Det bekrefter at «kvalitetssikringen» ikke skulle være noe annet enn en omkamp. Jeg vil tro at de aller fleste nå innser at det ikke blir noen omkamp.

Jeg forstår godt at mange huseiere som berøres av jernbaneprosjektet, hadde ønsket seg en annen løsning. Og anleggsperioden vil bli krevende for mange. Men når bane og stasjon er ferdig, tror jeg vi vil ha et fint anlegg. Dette forutsetter at man istedenfor omkamper nå setter kreftene inn på å utnytte de mulighetene som åpner seg. Det gamle sporet fra Dilling mot Carlberg, Feste og Kleberget vil fjernes – og mye av dette arealet bør tilbakeføres til landbruksvirksomhet.

Traseen videre inn mot Værla og stasjonsområdet vil kunne bli en gang- og sykkelsti gjennom det vestvendte landskapet. Området rundt Moss stasjon vil kunne bli et flott boligområde. Og det må finnes løsninger for å håndtere trafikken, både den til og fra Jeløy og til og fra Bastøferga.

Forhåpentligvis kan alle gode krefter i Nye Moss gå sammen om å utnytte mulighetene og finne løsninger. – også de som hadde sett for seg andre jernbaneløsninger.

LES OGSÅ:

Er prof. Ole Gjølberg fritatt et hvert krav om etterrettelighet?

Kvalitetssikre en fantasi, BBM?

En lokomotivførers avsporing

Blomster til Gjertsen

Hvorfor MDG vil at Fellesnemda skal be om kvalitetssikring 

Respekt for innbyggere, lover og regler

Kritisk til Norsk Banes mulighetsstudie

Meir til vegar og jernbane 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags