Bygger gårsdagens jernbane og en trafikkmaskin i sjøkanten

Dette er ett eksempel på hvor attraktiv havneområdet kan bli uten jernbane og container-virksomhet.

Dette er ett eksempel på hvor attraktiv havneområdet kan bli uten jernbane og container-virksomhet. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevDet er mye bra som skjer i Moss, ingen tvil. Moss ligger til og med på solsiden og har Oslofjordens flotteste sjøkant. Men, på området med aller størst potensial og betydning for hele byen, for innbyggerne, for næringslivet og for turismen, der kan det skje en tragedie for byen.

Finnes det noe som helst tegn i tiden eller dokumentasjon som tyder på at fortsatt jernbane- og containervirksomhet på byens flotte havneområde vil styrke kystbyen Moss i fremtiden? Finnes det et eneste argument for at det er den beste og mest fremtidsrettede utnyttelsen av disse flotte havnearealene? Hvilke alternativer har politikerne sammenliknet med når de har valgt?

Hva sier ekspertene? Forsterk og fremhev det man er best på i forhold til andre. Gjør byen så attraktiv som mulig. Skap gode byrom for trivsel og mangfold. Tilrettelegg og sats på fremtidsrettede næringer, ikke på gårsdagens.

I forbindelse med den nye InterCity utbyggingen er Moss så heldige at de har muligheten til å bruke havneområdet til hva de vil og hva. Men, uten å utrede alternativer, har altså Moss Høyre og AP valgt løsning 1:

Løsning 1: Stor trafikal pakkeløsning – all transport samlet i sentrum

Her bygges alt nytt på havneområdet, både jernbane og containervirksomhet. Konsekvensene blir at det hver eneste dag året rundt vil gå og passere inntil 8 tog i timen, gå jevnlig med godstog, passere opptil 300 containerbiler til og fra containerhavna, komme jevnlig inn store containerskip, kraner i virksomhet som nesten ustanselig løfter og stabler containere, i tillegg passere over 5000 biler daglig, 600 av dem tungtransport, til og fra Bastøfergen, samt all lokal trafikk til og fra stasjonen. Hele havneområdet fylles av transport og trafikkstøy nesten døgnet rundt. Og en visuell forsøpling av den flotte sjøkanten.

Havneløsningen medfører dessuten at samtlige tog, pga svinger i tunnelen, må bremses kraftig ned gjennom Moss, til maks 70 km/t i stedet for å ha muligheten til 200 km/t. Moss blir dermed en propp på IC nettet, som umuliggjør høy hastighet. Moss bidrar derved ikke til en effektivisering av banenettet, tvert i mot.

At en bydel må rives og at en byggegrop vil øke byens trafikkproblemer og gi omdømmetap og over tid et mulig tap av arbeidsplasser nevnes knapt. Heller ikke at R19 skulle vært løst og bygget samtidig vies ikke særlig oppmerksomhet.

Løsning 2: Attraktiv byutvikling – innbyggerne og trivsel i fokus

Med en stasjon i langtunnel kan havneområdet frigjøres. Dermed slipper man å rive en hel bydel, slipper en stor byggegrop og R19 kan løses. I stedet kan havneområdet f.eks benyttes til et flott parkanlegg med en skulpturpark, en inne/utescene i tilknytning til et nytt teater- og kulturhus, museum, hotell og badeland, restauranter og kafeer, småbåthavn og båtutleie. Slik tilrettelegging vil skape trivsel, mangfold og et folkeliv som vil gjøre Moss til en svært attraktiv by og en turistmagnet sammen med Nye Verket, Møllebyen og sentrum.

Det er en tragedie for byen at de styrende foretrekker at den tidligere mosselukta erstattes av kontinuerlig trafikkstøy rundt havneområdet i stedet for lyden av glede, menneskevrimmel, bølgeskvulp og småbåttrafikk.

Det er en elendig byutvikling man legger opp til. Dette må stoppes, byen, innbyggerne og næringslivet fortjener virkelig noe bedre!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags