11 viktige punkter for bedre byutvikling i Moss

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

DebattStasjon under Myra (2A) og langtunnel har like mange fordeler som 2B har ulemper:

1. Samfunnet sparer sannsynligvis 1-3 milliarder kroner i byggekostnader.

2. Tilfredsstiller best kravene i utredningen fra 1993 og målene i InterCity strategien både mht sentrumsnærhet, gang- og sykkelavstand, kollektivtrafikk og parkeringsmuligheter.

3. Har allerede all infrastruktur for bil og kollektivtrafikk på plass.

Ligger også enklere tilgjengelig for eksisterende innfartsveier.

4. Byens innbyggere støtter langtunnel med stasjon ved Myra. Ihht nyeste spørreundersøkelse (Infact/2016) ønsker 50% langtunnel (2A), kun 21% ønsker BaneNOR/bystyrets løsning (2B).

5. Langtunnel gir en mye mer fremtidsrettet trasé og muligheter for høy hastighet. 2B gir minimale forbedringer av dagens trasé fra 1879.

6. Åpner for en mye bedre tunnel-trasé for RV19.

7. Man slipper å rive 208 eiendommer og å tvangsflytte mer enn 500 mennesker. Vil ikke berøre noe av dagens trafikk-avvikling, unngår stor byggegrop i sentrum, unngår trafikkaos og mye støy.

8. Med langtunnel unngås det i fremtiden å belaste sjøsiden og boligområder med døgnkontinuerlig trafikk og støy fra jernbanen.

9. Attraktive byrom blir en viktigere og viktigere konkurransefaktor i fremtidens arbeidsmarked, for smarte løsninger og en grønn utvikling.

10. Byens største potensial ligger i kunnskap, menneskelig trivsel, naturen, sjøsiden, kultur, opplevelser og nærheten til Oslo.

11. Kystbyen Moss bør åpne hele sjøsiden til attraktiv by- og boligutvikling

- med folkeliv og trivsel i fokus - slik at innbyggerne, næringsliv og turister kan nyte Oslofjordens flotteste sjøside.
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags