Alternativ byutvikling med en stasjon på Myra

Byutviklingsmulighetene med en stasjon på Myra

Byutviklingsmulighetene med en stasjon på Myra Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL
Som supplement til Norsk Bane langtunnelutredning har  ARKITEKTteam as  ferdigstilt en mulighetsstudie for stasjons området på Myra. (se lenke)

Byutvikling Mosshttps://www.facebook.com/media/set/?set=oa.839365656235718&type=3

Mulighetstudien viser at i tillegg til å gi en bedre, skånsommere og billigere løsning, sikrer langtunnelalternativet en stasjon med en langt mer gunstig plassering i Moss.

Plasseringen tilrettelegger for raskere og mer omfattende knutepunktutvikling, både i stasjonsområdet og i byen for øvrig. Innenfor 700 meter radius av midtperrongen pågår fortetting og byutvikling i dagens Moss sentrum og Sentrum Nord Dette er et areal på ca 900 dekar. Denne prosessen vil fremskyndes kraftig av en stasjonsplassering på Myra og minst 700 meter nærmere sentrum. Etter 2024 viser studien at det kan bygges ca 60.000m2 BRA både innenfor og like ved stasjonsområdet. Bane Nors løsning på havneområdet innebærer byutvikling på et areal på maksimum 150 dekar, men mye av dette kan først skje etter anleggsperioden for dobbeltspor, Rv19 og flytting av fergeleiet er gjennomført. (se tegning og vedlagte skisse av Bane Nors stasjon på havneområdet).



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags