Alternativet til en stasjon ved Moss havn

Skisse av stasjonsområdet med mulighet for 26000m2 gulvareal i 4 etasje og 3 etasjer med boliger over

Skisse av stasjonsområdet med mulighet for 26000m2 gulvareal i 4 etasje og 3 etasjer med boliger over Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL
Norsk Bane as har levert en fullgod utredning av et langtunnelalternativ direkte mellom Sandbukta og Såstad, som Bedre Byutvikling Moss bestilte. Mossebefolkningen har etterlyst offentlig utredning av et slikt alternativ helt siden behandling av ”Samordnet plan for haveveg, bane og havn” i 1999, uten å få gjennomslag for det.

Byutvikling Moss(lenke til Norsk Banes langtunnelutredning):

http://www.norskbane.no/default.aspx?menu=4&id=282

Utredningen blir supplert og finjustert og ferdigstilles om 14 dager. Hovedkonklusjonene står fast.

ARKITEKTteam as har ferdigstilt en mulighetsstudie for stasjon og stasjonsområdet som er foreslått av Norsk Bane (se lenke)

https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.839365656235718&type=3

Mulighetstudien og utredningen viser at i tillegg til å gi en bedre, skånsommere og billigere løsning, sikrer langtunnelalternativet en stasjon med en langt mer gunstig plassering i Moss.

Farene knyttet til bygging av stasjonsområdet og graving av en 400 meter lang og opptil 30 meter dyp kulvert i kvikkleire og løsemasser mellom Kransen og Kleberget og tett inntil Høyenhald terrasse unngås. Kulverten som vi må bygge på myra ligger på fjell og kan benyttes til en flott stasjon full av innhold.  (se tegning).

Samtidig fjernes behovet for å rive 87 hus i en historisk bydel, innløse 220 boenheter og påføre Moss enorme belastninger og usikkerhet i anleggstiden fram til 2024.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags