En god løsning for folk og byen Moss

Jonathan Parker (Leder Aksjonsgruppa Bedre Byutvikling Moss).

Jonathan Parker (Leder Aksjonsgruppa Bedre Byutvikling Moss).

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Debattinnlegg om byutvikling, jernbaneplaner og fremtidens Moss, signert Jonathan Parker (Leder Aksjonsgruppa Bedre Byutvikling Moss).

DEL

Byutvikling i MossEn stor folkegruppe i Moss har bedt oss om å samle inn forslag til tiltak for å sikre en alternativ utredning for dobbeltsporet før arbeidene igangsettes. Vi har ansvaret for å skaffe forankring for tiltakene videre i gruppen, treffe beslutning om tiltak og koordinere disse videre. Gruppa har noen få alternativer igjen – tingretten, sivile aksjoner og/eller sivilulydighet.

Les også: Aksjonsgruppe inviterer bystyret til fredsforhandlinger

Som siste forsøk for å finne en minnelig løsning har vi besluttet å innlede Christian Fredriksdagene med et stort folkemøte for å opplyse om dagens situasjon. Møtet skal holdes mandag 7. august. kl 17 ved Fossen like ved 200 års eika. Dette er like ved inngangen til foreslått stasjon under Bjerget. Det er allerede sendt søknad om polititillatelse. Også denne gang ber vi hele bystyret om å delta.

Etter møtet vil vi be Bystyrets flertall i denne saken om å være med på fredsforhandlinger med tilsvarende antall representanter for motstandsgruppen, for å finne den beste måten å tilfredsstille kravet om alternativ utredning for arbeidene igangsettes.

Vi jobber med å finne et egnet sted for møtet, men sikter oss inn på Konvensjonsgården. Vi foreslår Dag Robertsen som møteleder.

Arkitekturverket as og ARKITEKTteam as har samarbeidet om å lage en mulighetsstudie av stasjonalternativ 2A under Bjerget som ble utredet og anbefalt i 1993. Dette er også løsningen som 9 høringsinstanser ville ha utredet i 2014.

Vi mener at denne stasjonen er teknisk forankret i Konsekvensutredningen 1993 og helt opplagt mulig. Løsningen er oppjustert ved å benytte erfaringer fra Holmestrand og IC kravene, og traseen videre til Såstad er oppjustert slik at den ikke må innom Moss Havn. Et godtspor til havna finnes allerede langs med sjøen og vår trase kan enkelt kobles til den. På grunn av dette står vi friere til å senke stasjonen helt ned til kt .-15 om det – mot formodning - skulle være nødvendig for å sikre fjelloverdekningen, eiendommer eller rødlistede arter i Vannsjø.

For at vanlige folk skal kunne vurdere fordeler og ulemper med de respektive løsninger forventes at kommunen sørger for at vedlagte og og senere innsendte konseptskisser skisser fra ARKITEKTteam as og Arkitekturverket henges opp på Rådhuset og Bylaben.

LES OGSÅ:

Om prestisje og forsoning i Moss

Fredsforhandlinger om hva?

Om å bli hørt...

– På tide å lytte...? 

Aksjonsgruppe inviterer bystyret til fredsforhandlinger

Protestmarsj med konsekvenser?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags