...Er det mulig?

Lite til togpendlerne i Statsbudsjettet

Tog, pendlere, Moss Stasjon, jernbane

Lite til togpendlerne i Statsbudsjettet Tog, pendlere, Moss Stasjon, jernbane Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Debattinnlegg om byutvikling, signert Konrad Halvorsen, Arkitekt MNAL.

DEL

Byutvikling Min kone er Sarpejente. Jeg har bodd i Sarpsborg de siste 23 år, men har vokst opp i Moss, arbeider i Moss og er og blir Mossing. Til min kones store irritasjon svarer jeg alltid Moss når noen spør hvor jeg kommer fra. Som de fleste andre sliter vi med å holde hodet over vannet i en travel hverdag. Fokuset har derfor ikke vært på det som skjer i byen vår.

Kanskje det er på tide å våkne opp?

•Jeg har alltid tenkt at byens store problem er den massive og tiltagende biltrafikken fra fergene. Jeg har aldri sett på jernbanen som noe stort problem, men reflektert over at det er synd at jernbanelinjen alltid har ligget som en sperre mellom byen og sjøen og dermed frarøvet Moss et godt samspill mellom byen og fjorden. Dette ser vi godt realisert for en rekke andre norske byer.

•Når vi nå faktisk har muligheten til å rette på det hele og la Moss bli en fjordby, greier man å lage en ny jernbanelinje som forsterker barrieren mellom byen og sjøen. I tillegg lages det en massiv containerhavn som ødelegger fjordbyen permanent. Og det uten at man har fått en god og endelig løsning på det store problemet som er fergetrafikken.

•Med klump i magen sto jeg i dag og bivånet riveabeidet som er påbegynt. En koselig del av Moss by sin bygningshistorie er på vei til å bli slettet.

•Hvorfor ikke ta et skritt tilbake og vurdere alternative løsninger: En langtunnel under byen eller ideelt sett en god kommunikasjon mellom hovedstaden og resten av Europa med en høyhastighets jernbanelinje langs E6 med døgnkontinuerlig matebusser inn til østfoldbyene?

Konrad Halvorsen,

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags