Males fanden på veggen?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

ByutviklingOle Rømer Sandbergs avisinnlegg den 21. august viser at han har et negativ forhold til stasjonen på Nationaltheater i Oslo og er enda mer skeptisk til en stasjon under Bjerget.

Han omtaler stasjonen som et gigaprosjekt og frykter en tilsvarende kostnadssprekk. Stasjonen som er tegnet for Bedre byutvikling Moss er litt større enn stasjonen på Holmestrand, men i motsetning til den har en fellesgangsone over sporene som ligger bare noen få meter fra utgangen til Kongensgate ved Fossen. Hvis man vil hente bilen kan man ta rulletrappen videre ca 9 meter opp til Myra. På Holmestrand må man ta heis 70 meter opp for å nå fram til 70% av byens befolkning. Moss stasjon ligger tett inntil 300 bakkeparkeringsplasser og det kan tilrettelegges for mange flere biler i et parkeringshus over sporene. Bussholdeplassen for Gardermoen og mange andre reisemål kan plasseres rett ved inngangen med utkjørsel til innfartsveien og Ryggeveien. Perrongene får lysinnslipp ovenfra, og er skjermet fra vær og vind året rundt.

Til sammenligning er perrongene til vedtatte stasjon utsatt for hardt vær og vind ved havna og er gjemt bak en vegg av containere på et støyende og støvete havneområde. Stasjonen vil være et nytt house in the prairy – omgitt av rivingstomtene etter 87 hus på Nyquistbyen. Enden av perrongene ligger ca 70 meter fra stasjonsbygningen og ca 450 meter lengre fra sentrum enn dagens perrong. Spørsmålet om hvordan RV19 skal føres forbi stasjonen og fram til havna og fergeleiet er fortsatt uløst. I følge Norsk Bane as kan vedtatte løsning bli opp til 5 milliarder dyrere enn en langtunnel. Jeg oppfordrer alle som er skeptiske til å granske vårt forslag!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags