Mener du virkelig dette, Wille?

Uforståelig: Arild Svenson kjenner seg ikke igjen i sin politiske motstander Jørn Willes beskrivelse av området Nyquistbyen og hvordan infrastrukturproblemene skal løses. foto: terje holm

Uforståelig: Arild Svenson kjenner seg ikke igjen i sin politiske motstander Jørn Willes beskrivelse av området Nyquistbyen og hvordan infrastrukturproblemene skal løses. foto: terje holm

Av

Av Arild Svenson - Nestleder i by- og bygdelista Ny Kurs

DEL

LeserbrevI Moss Avis 8. januar har Jørn Roald Wille et leserbrev hvor han tegner et bilde av ny jernbanestasjon og dertil hørende jernbanetrasé og annen infrastruktur som jeg ikke kjenner igjen, og som ikke kan stå ukommentert.

Jeg frykter at det er slike virkelighetsoppfatninger som Wille har som også ligger til grunn for resonnement og vedtak om løsninger for infrastruktur fra flere av våre lokale politikere.

Innledningsvis kommer Wille med en rosenrød beskrivelse av hvordan området Nyquistbyen nå åpner seg mot Værla, mens han i avslutningen opphøyer Moss kommunes mulighet til å være med på Bane Nors knutepunktutvikling.

Willes rosenrøde innledning er det viktig å ta i skue nå, og i den nærmeste fremtid, da den vil være tidsbegrenset. Som Wille selv skriver vil det etter at den nye jernbanestasjonen er på plass være en knutepunktutvikling rundt jernbanestasjonen.

Jeg har ikke oppfrisket hukommelsen min ved å se i de vedtatte planene, men husker at mulige byggehøyder i den forbindelse langt overstiger dagens bebyggelse i Nyquistbyen. Så, nyt utsikten nå, fordi den vil bli borte – veldig borte, når knutepunktutviklingen skyter fart.

En annen ting som Wille tar opp er den fantastiske muligheten som angivelig skal komme med jernbanespor til havnen og derigjennom gods fra sjø til bane.

Til nå finnes det ingen realistiske planer for dette og jeg utfordrer Wille til å komme med sannferdig dokumentasjon på at:

l Moss havn har kapital til å investere i dette (dvs. jernbanespor fra veksel til havnen, plass/arealer på havnen samt utstyr i form av kraner og lokomotiv) og

l Det er plass til å ta imot en storstilt satsing på gods fra sjø til bane over Moss havn og Moss stasjon. Etter hva jeg er kjent med er det resonnert for en mulighet for ett tog i døgnet som kan gå ut fra Moss havn ved Moss stasjon, og det vil være i løpet av natten – men dette er ikke offisielt bekreftet etter hva jeg er kjent med.

Den neste overraskelsen hvor jeg ikke kjenner igjen Willes beskrivelse er den enkle tilgangen til E6.

Etter alt hva jeg har lest og forstått så er jo situasjonen det motsatte, Statens vegvesen finner ikke noe enkel tilgang til E6 for Rv19.

Jeg er fortsatt negativ til plassering av den nye stasjonen og traseen igjennom Moss. Og det er mye grunnet de store manglene fra glansbildet som Wille tegner, til sannheten som vi kjenner til i dag og tidligere.

Likevel er nok den aller største negativiteten min knyttet til at Bane NOR fortsatt ikke vet hvordan de skal bygge hele traseen igjennom Moss – i særdeles vanskelige grunnforhold. Jeg stiller meg i dag, som for mange år siden, like uforstående til valget som er tatt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags