Nå må det være på tide å avslutte denne debatten, Parker

Nok er nok:  Dagens kronikører ber mossingene akseptere at det ikke vil bli utredet en alternativ jernbanelinje gjennom Moss. foto: espen Vinje

Nok er nok: Dagens kronikører ber mossingene akseptere at det ikke vil bli utredet en alternativ jernbanelinje gjennom Moss. foto: espen Vinje

Av
DEL

DEBATTJeg leser med interesse Jonathan Parkers leserinnlegg i Moss Avis, den 28.8. Det kan virke som om Jonathan Parkers høyeste mål er å obstruere utbygging av den lovlig vedtatte jernbanesatsingen, koste hva det koste vil.

Interesseorganisasjoner har ofte andre mål enn det politiske partier har. Parker representerer en interesseorganisasjon, som med sin ensidige strategi sprer usikkerhet og uro i Moss. Jeg har truffet mange nå i valgkampen som spør «hvem skal vi tro på?». Vi skal selvsagt tro på et kompetent fagmiljø som Bane Nor representerer i denne saken også.

Det er forstemmende å se at MDG og Ny Kurs støtter Parker, tilsynelatende helt uten egen refleksjon. Vi kjenner til den tette knytningen mellom MDG og BBM, der Parker den ene dagen driver valgkamp for MDG og den neste kjemper for interesseorganisasjonen. Det aner oss at Parker har full styring på MDG i denne saken, da er det viktig å forstå at politiske partier og interesseorganisasjoner har forskjellige mål.

Politikerene bør ha som mål å bygge en god kommune, for alle, og sørge for at vi samles og ikke splittes. Denne oppfatningen forsterkes når vi hører en fremtredende MDG politiker uttaler på folkemøte at «vi i Moss hører for mye på Jarle Rasmussen (prosjektleder i Bane Nor, og ansvarlig for IC-utbyggingen i Moss og Østfold)». Hvem tenker hun at vi politikere da skal høre på, når vi ikke skal høre på statens representant?

Vi som er politikere har sjeldent dyp fagkompetanse, og det skal vi heller ikke ha. Vi må derfor basere våre beslutninger på innspill fra fagmiljøer. Når det gjelder jernbanen så baserer Ny Kurs, MDG og Rødt seg på en enkel rapport fra et enmannsfirma, mens vi på vår side har jobbet for den valgte løsningen som baseres på den ypperste fagkompetansen i Norge. En fagkompetanse som også er kvalitetsikret av ekstern kompetanse.

Nå ser vi at Ny Kurs og MDG prøver å trekke denne fagkompetansen i tvil. Stadig er det sentrale personer fra disse partiene som hevder at det er fare for masseutglidning i Værla. Men jeg har enda ikke hørt en fagkompetent person uttale det samme. Skjønner ikke MDG og Ny Kurs at de bidrar til splittelse og unødig uro når de sprer slike usannheter?

Ny Kurs påstår at IC-banen ikke er tilrettelagt for godstog, og MDG påstår at rapporten som Norsk Bane har lagd, tilfredsstiller statens krav til utredning og derfor kan kvalitetsikres. Disse påstandene er (sannsynligvis) mot bedre vitende. Og er grundig tilbakevist. Men de bidrar til å undergrave tidenes største satsing i Moss. Jeg mistenker at disse partiene sprer uetterrettelig informasjon for å sikre seg velgere, noen kaller det for valgflesk. Samtidig glemmer de at de skaper et urealistisk forventningspress som siden skal innfris.

Samferdselsdepartementet har bekrefter det statssekretær Anders Weng uttalte til Moss Dagblad, nemlig at det er uaktuelt å utrede alternativ toglinje gjennom Moss. La oss å ta dette premisset inn over oss og la oss sammen bygge en fantastisk kommune. Etter 30 år med planer og utredninger, nå er det over. Om noen år vil det gå flere tog i timen, det vil være færre forsinkelser og toget vil gå fortere. Og kanskje viktigst, vi pendlere slipper å starte dagen med ståplass på et overfylt tog til Oslo. Det vil alltid være noen som hevder at det fins bedre alternativ, men lederskap er også å ta beslutninger, og det er det heldigvis gjort. Vi får jernbane, der flertallet vil ha den.

Og nå oppfordrer jeg alle til å slutte opp om byutvikling og slutte med å spre usannheter som skaper uro i kommunen vår. La oss løfte blikket og diskutere de sakene som skal gjøre at Moss blir en enda bedre by og bo i.

Test deg selv: Hvilket parti er du mest enig med i Nye Moss?

LES OGSÅ:

Om Myraalternativet og kildekritikk 

Samferdselsdepartementet: – Uaktuelt å utrede alternativ toglinje gjennom Moss 

Slik vil Bane NOR gjøre jernbaneutbyggingen i Moss sikker 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags