Kvalitetssikre en fantasi, BBM?

Rygge: Ole Gjølberg konstarerer at BBM neppe er særlig opptatt av jernbanekonsekvensene for Rygge.

Rygge: Ole Gjølberg konstarerer at BBM neppe er særlig opptatt av jernbanekonsekvensene for Rygge. Foto:

Av
DEL

MeningerBBM («Bedre Byutvikling Moss») forsøker å overtale politikerne i Moss og Rygge til å få gjennomført noe de kaller en «kvalitetssikring» av jernbanetraseen som de har fått Ålesundselskapet Norsk Bane AS til å tegne på kartet. Fra en gigantisk grop på Myra der innfartsveien til Moss ligger i dag, via Ørehavna til Årvold. Derfra videre gjennom kulturlandskapet i Rygge (etter at man har fått flyttet E6 nærmere Vansjø), over en rekke frukt- og grønsaksjorder slik at det blir liggende igjen et stort antall ubrukelige arealer på hver side av sporet, kryssing av Ryggeveien ved Marienlund, derfra til Såstad hvor sporet gjennom et stort jernbanekryss skal kobles på dagens spor fra Carlberg til Feste og Værla for å kunne bruke sporet fra 1879 til godstrafikk - siden dette ikke er mulig på en stasjon på Myra. Legg så til at BBM ser for seg et hensettingsanlegg på Såstad, og vi kan slå fast at BBM ikke er særlig opptatt av konsekvensene for Rygge.

Hva dreier den såkalte «kvalitetssikringen» av BBM-alternativet seg om, bortsett fra å skape maksimal støy og å gå ned med flagget til topps? Planen er utarbeidet av Norsk Bane AS, et selskap med to ansatte som holder til i Ålesund og formålsparagraf å «Planlegge og realisere (!) et høyhastighets banenett i Norge». I første rekke kommer her (fortsatt ifølge formålsparagrafen) høyhastighetstog over Haukeli på Hardangervidda, slik at Bykle (948 innbyggere), Suldal (3881 innbyggere) og Sauda (4760 innbyggere) kan få høyhastighetstog.

Norsk Bane AS har aldri vært involvert i å bygge en eneste meter jernbane. Men de to ansatte har lagt fram mange planer og fantasirike løsninger og budsjetter som har fått fagfolk til å riste på hodet. Denne virksomheten har blitt finansiert av et knippe rike kraftkommuner. Ca. 10 mill. kr. har Norsk Bane AS brent av uten å kunne vise til noe som helst annet enn arkiverte planer. De opprinnelige 10,1 mill.kr. innskutt egenkapital er nå krympet til nesten null. Det er ingen signaler om at kraftkommunene som har finansiert Norsk Bane AS fram til nå, planlegger å skyte inn mer penger. Selv for rike kraftkommuner går det en grense for hvor mye man kan betale for fantasier om høyhastighetstog til Suldal og Sauda.

Hva det er skattebetalerne skal bruke X mill. kr. til å «kvalitetssikre», er det ingen som helt klarer å forklare. Dersom det er en vurdering av hvorvidt det er mulig å bygge langs enn annen trase enn den som er vedtatt, er svaret selvsagt ja. Når menneskeheten har klart å sende folk til månen, lar det seg helt sikkert gjøre å legge en stasjon i leira på Myra og grave seg videre derfra. Men det kan bli veldig dyrt – og dessuten er det et alternativ som svært mange vil synes er mye dårligere enn det som er vedtatt og nå er i ferd med å bli realisert. Dersom det dreier seg om en kvalitetssikring av kostnadskalkylen til Norsk Bane AS, er dette fort gjort. Kostnadskalkylen er ikke basert på noe i nærheten av den kvaliteten som kreves for et slikt prosjekt.

LES OGSÅ:

En lokomotivførers avsporing

Respekt for innbyggere, lover og regler

Blomster til Gjertsen

Kritisk til Norsk Banes mulighetsstudie 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags