Ferjeleiet og Rv19: Det er viktig å se hvor og hvordan vi best kan imøtekomme kravene til kaianlegg, biloppstillingsplasser og eventuelle ladestasjoner for elektriske ferjer

Av
DEL

DebattDet er positivt at Moss’ innbyggere og politikere interesserer seg for og engasjerer seg i planene for en ny riksveg 19. Vi inviterte nylig til åpen kontordag, nettopp fordi vi ønsker at innbyggerne og andre interessenter i Moss skal si oss hva de mener og være konstruktive sammen med oss. Statens vegvesen har ikke valgt løsning for ferjeplassering, og sammen skal vi finne de beste løsningene for Moss.

I Moss Avis svarte Gretha Kant (H) mandag 24. juni på en kronikk i samme avis av Bjørn Boge fredag 21. juni.

Innlegget fra Gretha Kant skaper et inntrykk av at riksveg 19-prosjektet er forsinket. Med tanke på at prosjektet har bevilgning i siste del av planperioden for Nasjonal transportplan 2018-2029, er dette en beskrivelse vi ikke kjenner oss igjen i. Tvert imot har vi prioritert rask oppstart av planarbeidet, blant annet ut fra lokale ønsker.

At vi nå lager et forprosjekt om ferjeleiet, kommer som en naturlig følge av at fastlandsforbindelsen mellom Moss og Horten ble skrinlagt. Økende trafikk, bruk av miljøvennlig drivstoff og mulighet for nye driftsopplegg i nye konsesjoner for ferjedriften, stiller nye krav til fasilitetene.

Og det er viktig å se hvor og hvordan vi best kan imøtekomme disse kravene til kaianlegg, biloppstillingsplasser og eventuelle ladestasjoner for elektriske ferjer. Vi må også planlegge rv. 19 slik at den sørger for at ferjetrafikken får best mulig fremkommelighet fra ferjeleiet til E6.

Vi har derfor ennå ikke bestemt oss for hvilken «korridor» (det området der vi tenker at veien kan ligge) vi vil satse på for rv. 19, og langt mindre for hvilken «trasé» (selve «veisporet») vi velger innenfor korridoren.

Vi skal ha klar silingsrapporten som legger grunnlaget for valg av korridor i løpet av 2019, som tidligere varslet. Og vi skal legge frem planprogrammet (som gir oss «oppskriften» på hvordan prosjektet skal løses) tidlig i 2020, med mål om politisk behandling innen utgangen av juni 2020.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags