Vy eller flere tog? Ta alle togene i bruk - bruk pengene på lokførere!

På vei til jobb: –Ved å prioritere annerledes, er det gode muligheter for å finansiere en arbeidstidsreform, mener Benedicte Lund i MIljøpartiet de Grønne. foto: Pål Andreassen

På vei til jobb: –Ved å prioritere annerledes, er det gode muligheter for å finansiere en arbeidstidsreform, mener Benedicte Lund i MIljøpartiet de Grønne. foto: Pål Andreassen Foto:

Av
DEL

DEBATT12. mars kunngjorde NSB at skal skifte navn til Vy - det er anslått å koste rundt 280 millioner.

Det skjer dagen etter at Aftenposten avdekket at tog står stille på dagtid på grunn av mangel på penger til å bemanne dem. 

Hva er dette for en prioritering?

Ta alle togene i bruk - bruk pengene på lokførere!

Vi trenger hyppigere avganger, i hvert fall ved en utvidelse av rushtiden, og færre forsinkelser

Og gjerne flere nattog i Norge og til Europa.

Og aller helst en togsatsing in Østfold som vil gjøre det mulig å frakte folk og gods effektivt over lengre strekninger, til Gøteborg og videre til København. Slik kan vi få mindre gods på vei, og færre folk i fly!

Det trengs en politisk prioritering. Vi i De Grønne vil heller satse på flere avganger og mer buss og tog der folk trenger det, enn å bytte navn på selskaper og bygging av enda større bilveier.

Avsløringen om hvordan togsett står ubrukt og det unødvendige navnebyttet er eksempler på hvorfor tog taper mot bil og mer motorvei. Jeg forstår godt at at det er lettest å ta bilen så lenge det er dette er regjeringens tog-politikk.

Øker man antall togavganger så kommer passasjerene etter. Dagens regjering vil heller bruke penger på å privatisere jernbanen og veibyggingen. I stedet for å ta styring selv, håper de at det skal komme inn noen private som skal løse problemene. Men jernbanen fungerer ikke uten politisk styring. Og privatisering er bare aktuelt der en strekning er lønnsom.. og da sitter det offentlige igjen med alle strekningene som ikke er det.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags