Hvorfor skal containerhavnene få ligge tettere enn sykehus og skoler?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevHvorfor skal Moss containerhavn få ligge midt i byen og okkupere byens mest attraktive arealer, mens sentralsykehuset måtte legges ute i distriktet på et jorde vekk fra byen og langt unna nærmeste togstasjon?

Hvorfor i all verden skal det være kortere avstand mellom containerhavnene for næringslivet enn mellom sykehus og skoler for folk? Er containere viktigere enn mennesker?

Mens sykehus og sykehjem effektiviseres eller legges ned, det kuttes og spares og det er ventelister og korridorpasienter, så boltrer man seg i luksus med stor ledig uutnyttet kapasitet i containerbransjen.

Hvordan har containerbransjen fått så stor makt i Norge og kan kreve fortsatt desentralisering, når alle andre i samfunnet må utnytte enhver lille mulighet til stordriftsfordeler og besparelser? Kommuner og fylker må slå seg sammen, korridorer må utnyttes på sykehus og eldre holdes hjemme lengst mulig.

Det finnes knapt noen bransje hvor det er større stordriftsfordeler enn i containerbransjen, med lik håndtering og store antall. Hvorfor skal den bransjen beskyttes og få sitte på hver sin tue med hver sin containerhavn? Det er helt absurd.

Hvorfor i all verden skal kommunen og samfunnet bruke en milliard kroner på å flytte containerhavna tre hundrede meter, når det overhode ikke er nødvendig? Når det er stor ledig containerkapasitet rett i nærheten, både i Borg og Oslo havn. Samfunnsøkonomisk er dette helt forkastelig, mens alle andre i samfunnet må spare og kutte og utnytte enhver stordriftsfordel.

Like ille er det at de næringene kommunen ønsker å gjøre det gunstigere for ved å ha lokal havn, overhodet ikke har det vanskelig økonomisk. De klarer seg helt utmerket. Hvorfor skal kommunen legge ekstra til rette for det containeravhengige næringslivet og ikke andre bransjer?

Paradoksalt nok roper næringslivet vanligvis høyt om like konkurransevilkår, nødvendigheten av besparelser, avgiftskutt og er sterk motstander av enhver sløsing fra statens side, men det er nettopp de samme som ønsker at kommune og stat skal yte dem selv ekstra service for at de selv kanskje skal kunne spare noen hundrelapper pr container.

F. eks vil Europris med en omsetning på 3,5 milliarder og et overskudd på 330 millioner kroner (2015), kanskje kunne spare 2 millioner kroner (0,6% av resultatet) på Moss havn kontra Oslo havn. (Tall fra Sitmarapporten, kr 400 pr container Moss ifht Oslo, ved 5000 containere). Hva betyr dette egentlig i praksis for Europris og næringslivet? Ingen verdens ting.

På bekostning av hvem? Innbyggerne i Moss. Det er liksom greit? Nei, det er ikke greit. Nå må vi ta tilbake havneområdet i Moss. Værla tilhører alle byens innbyggere, ikke bare noen få.

Derfor er det så viktig også å stoppe jernbanebygging på Værla og ta seg tid til å utrede og analysere byens fremtidige behov med hensyn til byutvikling. Det er faktisk ikke gjort. Moss og næringslivet trenger ikke containerhavna og byen trenger ikke jernbaneskinner langs strandkanten. Det finnes mye bedre og mer skånsomme løsninger som ivaretar byens innbyggere på en mye bedre måte. 

John Bilek

La uavhengige eksperter først analysere og utrede hva som er best byutvikling for Moss.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags