La oss ta med alt om RV 19, Tage – ikke kun det som høres bra ut

Akilles: RV 19 gjennom Moss er, blir og har vært en kinkig utfordring for mossepolitikerne i mange år allerede. Bildet viser Vogts gate og Fleminghjørnet.

Akilles: RV 19 gjennom Moss er, blir og har vært en kinkig utfordring for mossepolitikerne i mange år allerede. Bildet viser Vogts gate og Fleminghjørnet. Foto:

Av
DEL

DEBATTVår tidligere ordfører, nå stortingspolitiker, Tage Pettersen forsøker i sin kronikk på lørdag å kaste lys over den tragiske situasjonen med manglende løsning for Rv19 igjennom byen vår. Når jeg leser Pettersens oppsummering av historien opplever jeg at det mangler viktig informasjon vi ikke må glemme, i tillegg til at hans fremstilling er ensidig rosenrød når det gjelder hans egen rolle.

Det er riktig at de fleste partier har stått sammen om samferdselsløsningene i byen vår, bl.a. når man 16. juni 2014 valgte å fjerne krav om samordnet reguleringsplan for jernbane, Rv19 og havn som hadde eksistert siden nittennittitallet.

I bystyrets vedtak 16. juni 2014 ble nemlig kravet om samordnet reguleringsplan fjernet fra planen for jernbane, og Bane Nor kunne gå frem med sitt prosjekt uten å måtte ta med, forholde seg til, eller finne løsning for Rv19 samtidig.

Alle bystyrerepresentanter var enige om det så nær som seks representanter som stemte imot – hvor jeg var en av disse. Alternativt forslag til vedtak, med grundig begrunnelse, ble også fremmet, uten annen støtte enn fra de samme seks representanter.

Vedtaket 16. juni 2014 viser seg i ettertid å ha vært spikeren i kista for Rv19. Etter dette fatale vedtaket har det i flere sammenhenger vært ytret ønske om, og behov for samkjøring, men uten hell. I vedtaket 16. juni 2014 frasa politikerne i bystyret seg makten for samordning og overlot ansvaret til den enkelte, dvs. Bane Nor og SVV, og vi ser hvordan det har gått.

Når Pettersen nå etterlyser engasjement kommer det i et spesielt lys i og med at det var han som var ordfører den gang. Pettersens bekymring fremstår ikke mindre merkelig hvis man legger til de innspillene som er kommet under hans ordførerperiode med bekymringer gjeldende Rv19. Dette har kommet i form av interpellasjoner, uttalelser fra fagpersoner (også i SVV) samt som høringsinnspill i de store samferdselssakene.

Til tross for en, i ettertid oppsummert som relativt massiv tilbakemelding med bekymringer og varsler, har det aldri vært aktuelt for det flertallet Pettersen viser til, eller han selv i lys av hans stilling som ordfører, å stoppe opp, lytte til varslene og ta de på alvor.

Når Pettersen tar ære for å ha samlet Moss og Rygge kommuner, fylkeskommunen, Statens vegvesen (SVV) og Bane NOR, med hensikten om samordning på både beslutningsnivå og for saksbehandlerne, fremstår dette mildt sagt meget spesielt.

Ja, det er gjort forsøk på «frivillig» samarbeid de siste x-antall årene, men det har jo ikke vært nødvendig for Bane Nor å samarbeide/forholde seg til noen, de fikk jo mulighet til å kjøre sitt eget løp 16. juni 2014.

Når Pettersen nå er bekymret for at dagens ordfører er fornøyd med at SVV arbeider så effektivt de makter så kan ikke dagens ordfører ta det hele og fulle ansvaret for det alene, det må hun ta sammen med hennes forgjenger, Pettersen selv, men også hele bystyret som sto bak vedtaket i juni 2014.

Det er valgkamp i 2019, og Pettersens utspill må sees i lys av dette og ønsket om å servere en annen historie enn hele den virkelige historien. Pettersen frykter nok med rette at denne saken kan komme som en boomerang i tiden fremover, blant annet i kommunevalget til høsten.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags