Høyres ja til flyplassen

Flertall: Østfold Høyres forslag om å fjerne passasjeravgiften ble vedtatt på partiets landsmøte nylig. Artikkelforfatteren stusser over Arbeiderpartiets holdning til hva slags aktivitet som skal være på flyplassen.

Flertall: Østfold Høyres forslag om å fjerne passasjeravgiften ble vedtatt på partiets landsmøte nylig. Artikkelforfatteren stusser over Arbeiderpartiets holdning til hva slags aktivitet som skal være på flyplassen. Foto:

Av

Aktuell kommentar av René Rafshol, leder Østfold Høyre

DEL

Aktuell kommentarPå Høyres landsmøte ble stortingsvalgprogrammet for perioden 2017–2021 vedtatt. Utarbeidelse av programmet har vært en god prosess der vi i flere omganger har hatt muligheter å påvirke utkastet, og til slutt sluttproduktet.

Østfold Høyre satte et godt stempel på programmet. Målet om at Forsvarsbudsjettet skal tilsvare to prosent av BNP har vi hatt fokus på i mange år. Plast som forurensing er et problem som Østfold merker hver dag langs kysten.

Derfor var det viktig å komme med forslag, og å støtte Hordaland Høyre sine forslag for å redusere plastforurensing. For oss var det også viktig å støtte forslaget om at flere bygg både private og offentlige skal bygges i tre. For miljøet og Østfold fylke som har mye skog er dette viktig.

Et annet forslag som Østfold Høyre kjempet for å få inn i programmet var å ta bort flypassasjeravgiften som ble innført i 2016. Det er mange som kritisert Østfold politikere på Stortinget å stemme for denne avgiften. Valget deres var å stemme på et helhetlig budsjett fra Ap eller for budsjettforliket fra de fire partiene.

Vi er glad for at vi fikk med flertallet av landsmøtedelegatene med på å fjerne avgiften som Østfold Høyre har vært imot hele tiden. Flere påstår at vi vingler.

Høyres Landsmøte er partiets øverste organ. Landsmøte i 2017 var første mulige tidspunkt vi kunne håpe å få flertall for vårt syn. Det er leit at flyplassen ble lagt ned og trist for dem som mistet jobben sin.

Nå er det nok ikke denne avgiften alene som gjorde at det i dag ikke er sivil aktivitet på Rygge. Ryanair ønsket fortsatt å fly fra Rygge men ikke med så mange avganger som de hadde før avgiften ble innført, men det ble for få avganger for daværende eiere.

Det som overrasker mest er at Ap er så «høy og mørk» i denne saken. De har vært for og imot flypassasjeravgiften annenhver gang.

I budsjettet for 2017 har de avgiften i sitt budsjettforslag Forsvarets aktiviteter har for RSL vært viktig inntekt i tillegg til sivile flyselskaper. Derfor er det overraskende at Arbeiderpartiet i 2012 stemte for en minimumsløsning på Rygge som ville gitt 350 færre ansatte.

Heldigvis stoppet Høyre dette. I tillegg fikk Høyre i 2016 med seg Arbeiderpartiet på en økning av det militære fotavtrykket på Rygge.

Høyre ønsket primært andre løsninger enn flypassasjeravgiften under budsjettforhandlingen i 2015 men måtte gi seg på dette for å få budsjettet i havn. Høyre har landet, men hva med våre samarbeidspartier? Nå må Frp, Venstre og KrF komme på banen og fortelle hva de vil gjøre med flypassasjeravgiften.

Olav Thon skal ha ros for at han mot alle odds klarte å etablere Norges mest miljøvennlige flyplass. Vi ønsker potensielle nye aktører velkommen, og mener det er et stort potensial for sivile flyginger på Rygge.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags