Abelsgate og sykkelplanen i Moss, en gang til

Abels gate.

Abels gate.

Av
DEL

DebattMorgenrushet i Moss tiltar. Med økt tilflytning og befolkningsvekst må vi regne med at behovet for å forflytte mennesker fra bo-områdene og inn mot sentrum om morgenen vil stige. Behovet for forflytning vil øke, uten at gatenes kapasitet for biler kan holde tritt. På ettermiddagene har vi det samme problemet med motsatt fortegn.

Hvordan får vi befolkningen til å ønske å velge buss eller sykkel?

Nøkkelen til suksess er å få trafikantene til selv å ønske å velge sykkel eller buss. Gulrot fungerer bedre enn pisk, og selv om alle er enige om at vi skal være mer miljøvennlige, er det vanskelig å velge sykkel fremfor privatbil når motargumentene er bratte motbakker, ustabilt vær eller frakt av varer og bestemødre som ikke passer på bagasjebrettet.

Om alle dagens bilister sykler én morgen i uka har vi plutselig redusert morgentrafikken med 20 prosent. Det er en fin tanke, men vi kan ikke lukke øynene for at fremdeles vil 80 prosent av biltrafikken gjenstå. Denne må også frem.

Vi har allerede forsøkt å stenge Abels gate for biltrafikk. Før vi gjør et nytt forsøk må vi nødvendigvis endre noen parametere. Vi oppdaget forrige gang at vi fikk voldsom trafikkøkning i Solveien som slett ikke har fortau, økte køer fra Krapfoss til Mosseporten og på Innfartsveien og vi opplevde at Krapfossbeboerne måtte kjøre lange omveier via Øreveien og Høyda.

Da vi oppsummerte forrige forsøk slo Moss Høyre fast at fortau i Solveien må på plass før en ny stenging i det hele tatt kan vurderes. Vi må også vurdere å sette hastigheten ned til 30 km/t i Abels gate, og vi kan vurdere et gjerde mellom biltrafikken og fortauet. Om man studerer et kart vil man lett se at handlingsrommet et begrenset. Den beste løsningen er naturligvis å bygge en bro for myke trafikanter fra Krapfoss til Nesparken.

«Galskap er å gjenta samme forsøk igjen og igjen og forvente et annet utfall». Sitatet er Einsteins, men det kunne like gjerne vært uttalt av Abel eller en annen som forstår at skal man få glede av et nytt forsøk, så må minst ett parameter endres.

Moss Høyre vil ikke stenge Abels gate.

LES OGSÅ:

Nei til sykkelvei i Abelsgate

Innspill til sykkelplanen for Moss

Abelsgate og sykkelplanen i Moss, en gang til

Aksjoner foran høstens valg – folk i harnisk: En hel bydel varsler opprør mot omstridt sykkelvei

Abelsgate fremdeles inne på sykkelplanen: Skapte ramaskrik hos bilistene 

Stor oversikt! Her er syklistenes hodepiner i Moss 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags